jag

jag

söndag 17 februari 2013

Funderingar

Jag har några frågor och funderingar.

1.  Är det verkligen billigare att bedriva jordbruk i stor skala?
2.  Är det verkligen klimatsmart?
     Jag tänker att det blir både dyrare och mer inhumant att frakta
     djur över halva Sverige eller halva Europa för att dö.

Så här tänker jag:

Om jag fick bestämma skulle vi gå två steg tillbaka.
Jag skulle vilja att vi började om från början.

Ju fler som jobbar, ju fler som har ett jobb, desto bättre.

Men idag slår vi ihop jordbruk, företag mm till allt större enheter.
Det blir en vinst på pappret, men i längden kostar det pengar.
Fler arbetslösa, fler som får pendla längre. När det gäller djurhållning så får dessa djur vid avtjänat värv åka långa sträckor för att dö.
Vi importerar kött från bla Holland, Irland och Danmark.
Varför, när vi kunde fött upp djuren här?
Varför sälja svenska djur till andra länder för att sen köpa tillbaka köttet?

Nu talas det om att vi skall förlägga åldringsvården i Thailand????
Men samtidigt ser vi en skenande arbetslöshet här, Hur går det ihop?

Om vi skall ha sjukvården i Polen, åldringsvården i Thailand  köpa maten från Eu-länderna och ha vår industrin i Kina.
Vad ska vi då ha Sverige till, ska vi ens begravas här?

Landsbygden avfolkas.
Städer växer.
Städer växer på bekostnad av odlingsbar mark, är det riktigt klokt?

Vi har inte längre ett försvar som kan försvara oss om något händer, men vi kan ingå i en Europeisk styrka, för vi har yrkessoldater....

Vi har inte längre någon katastrofstyrka om ett nytt Estonia skulle inträffa.

Frågan är vad vi alls har kvar av den tygghet sossarna byggde upp under tre decennier?

Vi har ingen arme, vi har snart ingen inhemsk produktion av kläder, skor, stål, möbler eller mat för den delen.

Om Eu faller.
Vad är vi då?
Vad har vi då?

Vi ville skapa ett nytt USA, med stater fast här kallade vi det länder. Jag tror aldrig vi kan bli ett nytt USA.  Våra länder har utvecklats under tusentals år, så var det inte i USA när federationen bildades, då var många stater nya utan egna författningar, lagar och regler, det underlättade.

Eu för oss är något vi betalar en helvetes massa pengar till, sen är vi inte tillräckligt skickliga i att få tillbaka lite av kakan.
Vi låter vår egen produktion gå under till förmån för EU.
Men jag kan inte se några vinster i det.

Idag har vi inga jobb, vi har ett bestånd av fallfärdiga hus i allmännyttan. Vi har kött från jordens alla hörn.
Vi vet inte längre vad vi äter.
Möbler, kläder, maten som vi äter tillverkas någon annanstans.

Om något skulle hända, om det blev krig i världen vad gör vi då?
Ska vi skicka våra Svenska killar till att försvara andra länder eftersom vi ändå inte har några vapen, några stridsvagna eller några stridplan här?

Ska vi sträcka upp händerna och ropa " kom och ta oss" annars svälter vi ihjäl.

Vad ska det bli av Sverige?
en gång var vi ett lysnade land, stolt med framgång i allt vi gjorde.
Det svenska stålet var känt i hela världen.
Idag tillverkas det i Kina.
Svenskt papper utkonkurerat av Kina.

Svensk tekoindustri var stor och känd nu tillverkas våra kläder i Taiwan mfl länder.
Svenskt porslin ledande på marknaden sålt till Finland, Irland.. you name it.
Svenskt glas är inte längre svenskt....

Vad är svenskt?

Svenskt kött kan mycket väl komma från Danmark, Irland eller Holland.
Svensk mjölk kommer inte från sverige i så stor utsträckning som man tror, den kommer från Finland, Danmark, Tyskland mm. På 10 år har sörmlands mjölkbönder halverats ( källa: p4 sörmland).

Vi behöver stanna upp och fundera på hur vi ska få loss vår svenska skuta från grundet.

Jag vill att vi slutar bygga på odlingsbarn mark.
Jag vill att vi stoppar bebyggelse runt våra sjöar och hav.
Strandskyddet skall värnas om!
Det skall inte vara tillsalu!

Jag vill att vi ger driftsbidrag till små bönder.
Att vi startar nya merjerier i varje kommun.
Nya slakterier, nya förädlings anläggningar mm.
Vi kan lika gärna betala bidrag till våra egna bönder som till EUs bönder.

Jag vill att vi skattebefriar små företag, med en eller två anställda och familjeföretag på delar av vinsten.

Jag är ingen ekonom ,ingen nationalekonom heller, men det måste finnas något sätt att få tillbaka kapitalet till sverige.
Annars är det snart bara granskog här skövlad av utländska profitörer.

Sverige var fantastiskt, men vi håller på att riva hela rasket!

FRÅGAN ÄR VAD SKALL VI RÖSTA PÅ I VALET FÖR ATT DET INTE SKALL GÅ
KÄPPRÄTT ÅT FANDERS?

Jag vet inte.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.