jag

jag

söndag 7 oktober 2018

Vad stress gör med oss människor och min familj i synnerhet.


Sen jag blev sjuk 1990 har mitt liv ständigt bestått av stress, bla för ekonomin.
Sen jag fick barn och kom i kontakt med skolväsendet har mitt liv varit ett enda kaos. Skolan fungerar inte för barn i behov av särskilt stöd. dessutom är det omöjligt att få lärare, och andra i skolan att förstå när ett barn behöver hjälp och stöd. Jag har brottats med skolan i 13 år per barn. Stressen fortsatte när maken blev arbetslös och man inser att varken politiker eller samhället bryr sig om den ålders diskriminering som pågår blad lågutbildade män i synnerhet. Jag har mailat arbetsmarknadsministern så jag vet för jag fick ett väldigt drygt svar. Inte blir det roligare av att vänner mfl säger att det finns jobb... ja jo för akademiker kanske men städjobb som maken vill ha går till invandrare.

Sen har det inte alltid varit så roligt med de partners barnen valt.
Jag har blivit utskälld för att jag inte kunnat sköta ekonomin av någon som ensam tjänade mer än hela min familj fick in per månad. Jag har brottats med ungdomar med konflikt syndrom som suttit i mitt kök och försökt reta gallfeber på mig. vilket också har lyckats i bland.

Värken i kroppen, de ständiga och mycket smärtsamma kramperna som sliter sönder mina muskler och ligament är en stress faktor. Vågar jag vara ensam?
De senaste dagarna har det varit för jävligt. Räddast blir jag när hals musklerna krampar för då får jag inte riktigt luft.
Men det är heller inte roligt att jag inte kan lita på mina ben, rätt som det är far ena benet i väg åt sidan just när jag tänkte stödja på det.

Tillslut har jag gått in i väggen.

Sonen är uppslukad av sin flickvän, han har glidit bort vilket jag tror är medvetet drag av någon. Jag borde reagera mer men jag orkar inte. låter slött men jag menar verkligen att orken är helt slut.
Jag tjatar om tandborstning, dusch, rumsstädning och allt annat som bara måste göras.
Jag jagar dottern som borde varit klar med sitt körkort för flera år sedan men som drar ut på allt i evighet och anledningarna är skiftande. Nu har hon bara till februari på sig sen går lämplighets intyget ut och hon får lägga onödiga pengar igen. För henne är det inte gratis det skall till speciella intyg från diabetsläkaren och psykologen pga hennes diabetes och ADD medicinering tusentals kronor.

Fom 1 nov har hon också 0 i inkomst eftersom f-kassan dragit in både handikappersättningen och aktivitetsersättningen.

Hon har också en häst att ta hand om som kostar sådär 3000 kr i månaden. Fom 1 okt har maken inget jobb igen, sommar jobbet på Hjälmar gården är slut.

Vi orkar inte mer.

Pappa har nog gått in i väggen också, han får inte ändan ur vagnen han heller.

Så hur ser en vanlig fredags mys ut?

Sonen är antingen på sitt rum med eller utan flickvän eller inte hemma alls.
Dottern ser på one tree hill på sin tv.
maken ser på tv eller spelar spel på datorn och jag lyssnar på ljudbok i köket och broderar.

Vi har tur om vi råkar hamna vid köksbordet samtidigt för att äta.

Ingen orkar en enda förändring, alla går i taket om något icke planerat sker.

jag måste planera allt annars går jag under i detta kaos. Men den enda jag kan hålla koll på är mig själv och det är nog så jobbigt.

Jag tar helt slut av att maken ber mig skicka in rapporten till facket eller a-kassan. Somnar i soffan efteråt.
Att åka till affären känns som att bestiga Kebnekajse.

Ala vill luta sig mot mig och få råd som helst stämmer överens med deras egna åsikter. Alla blir lika sura när jag säger något annat eller om jag hade rätt och de fel.,

Hur långt sträcker sig mamma ansvaret?












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.