jag

jag

måndag 22 oktober 2018

Ullared - inte visste jag att det va såhär


Lördagen mitt i oktober åkte vi till Ullared. Maken, dottern och jag.
Vi gick upp kl5.00 och skulle åkta 6.00 men kom iväg 6.30.
Bra väg ner fint väder.
Kom fram vid 10.30. Då började det komma massor av folk. maken släppte av oss skulle bara parkera. Vilket inte gick, fanns inte en enda parkering. Han fick ställa bilen på nettos parkering endast 2 tim. Hanna och jag väntade en bra stund sen gick vi mot strömmen och plockade på oss sköljmedel (bra att köpa massor nu för i vinter fryser det) bakplåtspapper, jätte billigt.

Vi fortsatte ner till hästavdelningen där Hanna köpte vinter ridbyxor för 119 kr en reflexjacka för 300 kr och ett par varmfodrade ridskor för 300 kr. Alltså flera tusen billigare än hemma. Vi kollade foder men det var lika dyrt som på Hööks. Man måste faktiskt se upp för det är lätthänt att bara plocka på sig sånt som faktiskt inte är billigare än hemma.

 På Lidl köper jag tvättmedel och skorpor diskmedel mm . Tvättmedel och diskmedel var inte billigare än på Lidl.
På Dollar store är det samma priser som på Ullared.

Hanna köpte ridkläder själv köpte jag två mattor till dörren två presenter till sonens flickvän och servetter med julmotiv.
Letade örngott och påslakan men insåg att det är samma tattiga kvalité som på Dollar store och till samma pris, alltså ingen ide utan jag fortsätter köpa sängkläder på Ikea där kvalitén är högre och bara märkbart dyrare.

Ullared blev vid 1300 tiden fullt. Nu släpptes bara folk in när någon annan gick ut. Det var trångt och folk är verkligen helt förryckta. Man körde på varann, trängdes, slet saker ur näven på varann.

Men värst var föräldrar som det släppte på totalt när barnen inte längre orkade gå med vinter jackan på i trängsel och värme. Överallt barn som skrek i högansky. Om det varit hundar hade de åkt dit för djurmisshandel. Du kan lämna din hund på hunddagis medan du gör affärerna, varför kan man inte lämna sina barn någonstans? Tänk dig själv att ha huvudet i höjd med alla kundvagnar som kör kors och tvärs, lätt att tappa bort sin mamma eller pappa.

Barn hör inte hemma på Ullared, ska du dit lämna barnen hemma.
Vi hann inte med så mycket mer, men var uppe på xMx en sexbutik. jag mår aldrig bra i såna butiker är inte bekväm med porrbilder mm sen jag blev våldtagen på 80-talet. men dottern var i sitt esse med pappa sin. Fanns en outlet med vinter skor men vid det laget var jag helt slut och orkade inte prova.

Vi taxade ut 16.15 från Ullared och styrde mot Odensbacken igen var hemma 21.25.


På sätt och vis gör dessa affärer mig beklämd. Folk som köper och kastar ut pengar på saker de antagligen inte alltid behöver, för att det är billigt. Man handlar urskillningslöst man tappar kontakten med huvudet och blir som en stressad bilist. Istället för att sakta ner och tänka efter blir det blint köperi.

Dottern var lite små sur på mig, hon ville tittat mer, men det gick inte.
Hannas nota slutade på 1500 kr min på 700 kr.
På vägen ut träffade jag en äldre mycket snygg smålänning som alltid velat åka till Ullared så barnen tog med honom dit som födelsedagspresent, han sa till mig aldrig mer, detta är vansinne. Å ja det är vansinne. Köp och släng....

vi har ersatt vår tro med mammon. Vi lappar ihop våra trasiga själar med mer prylar.
Man ska alltså inte åka dit på hösten inte på en helg absolut inte den helgen barnbidraget kommer. Fel på alla punkter alltså.

Nej min kusin sa åk efter jul inte en själ där. Eller en vecka efter lön men innan barnbidraget.

Två autister (tror jag) stod med huvudena mot varann och försökte stänga ute sorlet, människorna och allt annat. Han mumlade i hennes hår -såja det är bara du och jag här allt annat är borta långt borta.
Så rart och så självklart. Kärlek.

Vi förstår att vi måste tillbaka i vår, för att köpa ridkläder till sommaren. Puh jag fasar redan....










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.