jag

jag

lördag 19 augusti 2017

Trädgårds slit




En hel sommar har gått och jag har inte kunnat sköta min trädgård.
Inte plantera, inte rensa bort ogräs, så tistlarna har tagit över och ogräset.

Nu tar jag en bit i taget varje dag, men det är inte mycket jag mäktar med. Först ut var nedre delen av trädgården där våra döda husdjur är begravda. Från början skulle det växa stora perenner där så som lupin malvor mm
Men så blev det inte det blev tistlar och maskrosor mm

Fick lägga på ny jord så jag kommer upp med rollatorn.
Vid infarten till garaget dog allt av torkan bara ogräset trivdes. Jag rensade bort allt och har nu satt 3 plantor blå lavendel där.

 Jag älskar den här delen av min trädgård, entrén som känns hemlig och oförutsägbar.
Här tog flocknävan över och alla blad från vårlökarna låg vissna kvar, nu är det fint igen. På bilden syns lite gul sockblomma och hosta.

Under; så här såg det ut när allt ogräs var borta, knappt man kan tro det för rabatten såg full ut.
 Här satte jag två blå lavendel och en rosa. jag har också satt stäppsalvia en blå och en rosa. Vid stenen sitter en frans nejlika.
När vi höll på att plantera upptäckte jag att någon roat sig med att slita upp min backtimjan och samtidigt rastat sin bajsande hund i min rabatt. Nu ligger det gift i rabatten som nog avskräcker.
 Över stubben en blodnäva i chockrosa om den nu tar sig.
 
Rabatten under köksfönstret var verkligen full av växtlighet. Jag rensade bort den revande växten med gula blommor, penningblad,  för den nästlar sig in och kväver allt men den är fin om man håller efter den. Som vävarväxt har jag idag satt liten rosa flocknäva.
 

 

 
Har de här dagarna haft god hjälp av familjen även om maken inte är fullt så glad åt trädgårdsjobb.
 
Såhär ser det ut där "jordfräsen" gått fram som grannen Urban brukar säga



Mina älskade malvor startade sent på grund av kylan de borde vara överblommande nu men har precis börjat blomma.
Tog in ett par med rosenskäror och rosa blåklint, man vet aldrig när de fryser bort.
 Ikväll myser jag vid köksbordet med lökkatalogerna både på nätet och som tidning. Botaniska världen och Bulbe.se den senare har jag skickat efter ca 100 lökar ifrån. Tyvärr får nog inte alla plats i trädgården.
 
 
Levande ljus och en god bok och en kopp kaffe får det bli ikväll.
 Ha en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.