jag

jag

söndag 27 augusti 2017

mognad och intelligens.


Igår kväll pluggade jag med min son.
Han fick en läxa i engelska, om Canada. Skriv en sida om ett engelskspråkigt land.
Det tog stopp och han blev förtvivlad.

Trots att ungdomar är bra på att söka information på nätet och sonen är lysande, visste han plötsligt inte hur han skulle lösa uppgiften.

Vad var det som hände och hur kan det bli så här?
Svaret är stress och rädslan för att inte kunna göra ett bra arbete. Det spelar ingen roll vad andra säger, pressen och stressen gör människor förlamade av rädsla.

Jag vet för jag var likadan, men jag tog mig ur det värsta i sexan. Efter den höstdagen då det stod klart för mig att jag kan försöka själv och att jag bara kan göra mitt bästa, gick allt mycket bättre.
Jag skulle vilja att mina barn fick uppleva samma sak.
Det är ingen väg jag kan gå åt dem eller ens släpa dem efter mig, de måste hitta det själva i dem själva. Jag kan!

Jag har alltid känt mig värdelös och det är en anledning till att jag alltid tvekar, jag vill bara gå säkra vägar där jag vet att jag kan.

Nu är jag alltså snart 56 år och nu skulle jag vilja läsa på universitetet, det är försent. Försent i livet försent ur ekonomisk synvinkel försent därför att jag är sjuk och om jag skulle börja läsa ja då blir jag av med min sjukersättning. Jag är verkligen sjuk och har egentligen ett skelett som sakta bryts ner. Kan man jobba med det? Ja jag tror det skulle gå men såna anpassningar som jag behöver är möjligheten noll. Såna tjänster som jag behöver finns inte.

Men vad skulle jag vilja läsa?
Jag vill läsa naturkunskap biologisk mångfald, ett ekologiskt hållbart naturbruk, ekologi, landskapsvård  mm
Jag hjälpte dottern med kurser i bevarande biologi på Kvinnersta och jag tycker det är mega intressant. Vi hade jätte roliga diskussioner när hon läste kurserna.

Jag har alltid varit studiemotiverad och jag har alltid sett varje uppgift som en underbar utmaning, men det är först nu på ålderns höst jag verkligen förstår sammanhang och kan se saker i ett större perspektiv.


Min hjärna har mognat långsamt.
Svenskt skolsystem och svensk studiehjälp är inte utformat efter människor som jag.
När tåget gick stod jag på perrongen och läste klottret på väggarna, kan man säga.


 
 
Bilderna är tagna:
1 runt kuten hemma
2.sottern 2017
3. stadsparken vid USÖ
4. vid cykelbanan runt Holmen.
5.vid USÖ bakom B-huset
6.Kvismaren vid vårfloden.
7 och 8. Runt knuten hemma vid.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.