jag

jag

fredag 14 juli 2017

Skolhusvägen 13 Brevens akt 2 mitt fd hem


Jag såg i dagarna att vårt hus är till salu.
Trädgården är vanskött sen år tillbaka. Häcken av silver buske vanskött och förväxt, min far skulle vända sig i graven. 2003 var vi erbjudna att köpa det för 230 000 kr, men redan då var priset för dyrt. mitt i trädgården stod ett gigantiskt Gullregn.

När vi flyttade in var trädgården en öken. Det regnade in i fönstren eller rättare sagt det regnade in över fönstren. Någon gång i på 70-talet spikade bruket därför på en omgång bräder till. Det gjorde att fönstren inte gick att byta då gångjärnen kom innan för fasaden....

Pappa fick färg och tapeter i början av 70-talet och då målade han alla dörrar tak mm och vi satte upp nya tapeter de förra var sen huset byggdes. jag ser i dag på korten från mäklaren att de sitter kvar än. Det som är kul är att jag valde dem.

Jag hade rummet på övervåningen det med blåtapeter, jag älskade mitt rum med utsikt över vägen där kunde man se när de snygga Högsjökillarna åkte förbi på vägen. Klädde man på sig snabbt och gick korta vägen ner så kunde man nicka åt Päron när han vände hemåt igen, då var lyckan gjord. han var såå snygg.

Golven var från början linoleummattor men på 80-talet fick vi plast golv som aldrig slutade lukta. Då gjordes också badrummet eftersom det var in kaklat badkar från början och mamma och pappa ville ha dusch. Badrummet är idag intakt.
Jag hade föredragit badkar. Nu ser jag på bilderna och minns när min mamma föll i golvet i badrummet och fastnade mellan väggarna i duschen. Vi visste inte då att hon fick ep-anfall pga en hjärntumör.
Pappa älskade fingerborgsblommor
På bilderna från mäklaren ser man att den gamla pannan från CTC står där än, den var dålig redan när jag bodde hemma på 90-talet och skulle egentligen bytas ut. Vi eldade den med olja och det var absolut inte lönsamt. Pappa blev dement på slutet och en dag kopplade han ifrån aggregatet till oljan utan att stänga av det och tände med ved istället. Oljan läckte ut och det luktade hemskt i kåken svart tjock brandrök fyllde hela källaren och alla kläder som hängde där blev förstörda. Vi fick sätta lås på dörren efter det. Kort därefter flyttade pappa med oss till Odensbacken. En anekdot är att min mamma städade på CTC innan jag föddes.

Jag minns att när jag gick i 6an fick jag har klassfest i källaren, pappa fick billig färg från någonstans så vi målade hela källaren turkos! Jag fick låna min morbrors stereo och så poppade vi en badbalja full med popcorn. Golven kläddes med mattor och så var det disco!

I början på 90-talet fick jag pojkvän, min nuvarande man. I boet följde en iller och en kanin. Kaninen flyttade in i hobbyrummet och bodde där i några år, det kan man se på väggarna där den försökte gräva sig ut. Illern flyttade in i städskrubben i hallen och fick röra sig fritt i hela huset. Det luktade iller så man kunde dö när solen sken i köket.

Skolhusvägen är så förknippat med minnen, det är mina barns morfar och mormors hem. Dottern gråter när hon ser bilderna på huset. På framsidan växte en tät syrenhäck.


Jag gör inte det längre. under några år har vi åkt förbi då och då och det har verkligen gjort ont att se de nerfallna fruktträden som min pappa var så mån om ligga på marken döda. Att se rabatter växa igen. Min far åkte runt på torpen runt om Brevens och räddade bärbuskar, rosor och perenner undan skogsplantering när torpen brändes ner. Allt släpades hem till trädgården och pysslades om, rosor som idag inte finns längre att få tag på. Aklejorna var flera hundra år gamla, de växer nu i min trädgård. Jag är glad jag räddade dem undan döden, idag har jag börjat ge tillbaka dessa blommor till torp ägare på Bruket..






Nere i trädgården hade vi körsbär från Ulfåsa slott som kom dit med den heliga Birgitta. Min mormor bodde i Ulfåsa och pappa och jag brukade ta långa cykelturer i omgivningarna. Vi köpte trätofflor från Breid och jordgubbar från en gård som låg högt över slätten. En dag mötte vi på slottsfrun på Ulfåsa och pappa och hon kom i samspråk. Vi följde med till hennes trädgård och pappa fick en stickling av deras urgamla körsbärs träd, mamma kokte saft på dem. Träden finns inte kvar idag.

Pappas trädgård var en kulturskatt som gått förlorad. Kastanjerna som växer har jag satt från nötter liksom min far drog upp mycket från frön bla ett äppelträd.
Pappa kunde va lite ful han stal oftast sticklingar där han gick fram en liten rot från en rabatt i Motala stadspark osv.
Far odlade allt från vinbär till taybär, björnbär och flera olika sorters hallon några sorter riktigt gamla. Vi hade två sorters plommon viktoria och ett gult plommon som smakade himmelskt. När jag var ung odlade mina föräldrar nästan hela baksidan med jordgubbar vi kunde få hundra liter på två plockningar. men intresset svalande och pappa la igen landet.
När min dotter var liten fanns det smultron som de trädde på strån och åt, morfar och Hanna.

Efter oss flyttade kantorn in i huset jag tror de bytte tak och byggde växthus. Hon gjorde sig illa i handen och tvingades sälja det. Hon köpte det för 360 000 kr och jag tror hon sålde det för 400 000 eller så inte 500 000 det vet jag. Sen dess har egentligen inget gjorts man har slängt på lite ny färg på skåpen i köket och tagit fram golvgrunden.
Det ser konstigt ut för såna golv la man linoleummattorna på det stämmer inte med huset och dess 50-tals stil.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att någon köper det och gör något av den fantastiska trädgården och ger huset lite kärlek. Inte mördar det i vitt och svart.

Det enda vi inte hade var maskrosor, pappa gick ut i gryningen och slog skaften av dem

pappa älskade penséer vi hade massor.

mamma älskade blåklockor och blåklint, det odlade vi alltid liksom luktärter.
 


Nu är allt det ett minne blott, men min far lever kvar i allt det jag gör. Varje frö jag sår varje buske jag sätter..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.