jag

jag

torsdag 5 september 2013

Sverige ett litet land bredvid en stormakt i utförslöpa, ett land utan försvar.. men med högt teknologiskt kunnande.

Vi har haft ett celebert besök av USA:s president B.O.
Massmedia fick sitt lystmäte.
Alla som hade något att säga om vad som helst som rörde USA fick komma till tals, om det var något positivt, vill säga.

B.O är trevlig han är färgad och han är intelligent.
Som grädde på moset är han världens mäktigaste man och han kom till Sverige.

För att han undrade vad vi tycker om Syrien? Nej knappast.
För att höra om vi har någon snabb lösning på miljöfrågorna? Nej inte det heller.

Nu kommer vi till min högst personliga åsikt.

Idag reser han vidare till Ryssland.
Ett Ryssland som är på väg mot åsiktsförtryck.
Ett Ryssland som börjat rusta upp sin nergångna arme.
Varför kan man undra?
Känner sig Ryssland hotat i världen, av Kina? Nej troligen inte.
Det mest hotfulla är väl Rysslands egna invånare, som tröttnat på förtrycket, fattigdomen bland vanligt folk, bostadsbristen o.s.v.

Jag tror USA:s president kom hit för att visa Ryssland att de är på vår sida, att Ryssland kan förvänta sig motstånd från USA om de tänker försöka inta Norden.
Nej det är inte allas omöjligt, inte nu, inte med ett försvar som kanske inte ens kan försvara en dagisgård om det kniper.

Om USA känner av detta hot mot Norden och Sverige varför gör inte vi det?
Eller gör vi det men ingen pratar om det?
Vi pratar om goda handelsförbindelser med Ryssland.
Vi talar om Svenskt företagande där.
Jag undrar vad vi exporterar till en supermakt som Ryssland?
Är det teknik som sedan kan vändas mot oss?

Är det på lika villkor vi har detta handelsutbyte?
För mig förefaller det som om Sverige är så angelägna om att komma in på dessa marknader att man är beredd att göra vad som helst, (läs telia affären).


Med facit i handen och oron i världen borde vi kanske gå med i Nato?
Vi skickar soldater utomlands, men kan inte försvara Svenskt luftrum, varför blir ingen rädd?

USA:s president vill visa världen att han bryr sig om dessa små länder, som vi i Norden.
Vi ligger ju mellan stormakterna och det han ville veta tror jag, är hur Ryssvänliga vi är nu för tiden.

Jag är i sanningens namn urusel på politik i synnerhet utlands politik men jag förstår när något är galet.

Ett land som Sverige behöver ett starkt försvar.
Bara för att Berlin muren föll så innebär inte det att alla länder vill leva i fred med varandra.
Man kan nu se hur hela arabvärlden mer eller mindre kapsejsar.
De har den ene galne ledare efter den andre.
Det hjälper inte att USA tagit kål på några stycken, nya poppar upp som sumpgas i ett kärr.

Ingen talar om att vi måste återskapa vårt total försvar.
Ingen talar om att vi nästan inte har något försvar.
Visst killarna som jobbat utomlands har diger erfarenhet, men det räcker inte, dom kan inte var överallt.

Det glädjer mig dock att regeringen beslutat sig för en miljardsatsning på försvaret i väst Sverige.
Jag hoppas det sprider sig över hela Sverige, att vi öppnar nedlagda logement och militära anläggningar.
Att vi åter inför allmän värnplikt.  I händelse av krig är det ju av största vikt att så många som möjligt kan var sin nation behjälplig på så många sätt som möjligt.

Allt detta kanske känns långsökt.
Det kanske är långsökt.
Men jag tror inte det.
Jag litar inte på Putin.
Gör du?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.