jag

jag

fredag 6 september 2013

Verklighets baserad tv.

Jag va emot det.
Jag har ändrat mig.
Det är tur den finns så vi får se hur det verkligen är bakom alla fasader...

Reality Tv.

Jag tycker att många program från verkligheten är ren förnedrings tv.
Såg ett program där man tävlade om världsrekordet i att dra skinnet över huvudet eller stoppa in så många sugrör som möjligt i munnen. Man undrar ju hur de gör?
Idag har jag slöat framför tv: och då fick allt sin förklaring.
Jag började morgonen med “arga doktorn”  alltså man blir förtvivlad, förbannad och jag vet inte allt.

Men för att kort reda ut det här med rekorden, dessa killar har en sjukdom som heter EDS en bindvävssjukdom som gör huden, leder över töjbara. Har man den vaskulära varianten är sjukdomen dödlig. Blodkärlen förmår inte hålla ihop. Dessa människor har ett liv med svår värk sen barnsben.
Frågan är, är det rätt låta dem visa upp sin sjukdom i tv utan att förklara varför det är som det är, risken finns ju att de ses som miffon?

Tillbaka till arga doktorn. Den här kvinnan hade sökt hjälp i 45 år för sina symtom och till slut ville vc skicka henne till en psykolog, trots att man hade konkreta kroppsliga symtom. Bla. Gick det vid kejsarsnittet inte att sy i livmodern utan den föll sönder…  när hon ville ta med doktorn till doktorn på vc blev han utslängd. Strider mot lagen!

Först säger vc att man inte har kunskap ställa en diagnos så svår som EDS sen när man fått underlag av arga doktorn så säger man till kvinnan att hon inte har sjukdomen.
A.D går vidare till chefsläkaren på landstinget som lovar sätta sig in i fallet.
Han ringer sen och nekar henne remiss för utredning, då han anser att hon inte har sjukdomen.

A.D. beslutar sig då för att själv skriva remiss och bekosta utredningen själv.
Då skickar landstingets vc remiss och hon får komma på utredning.
På sjukhuset i Västerås ställs diagnosen EDS. Hon remiteras till Uppsala genetiska sjukhus ( eller nått sånt) där ser man dock att hon inte har den vaskulära varianten.

Det är 2013 för guds skull!!! Vi har idag en arsenal av provtagnings möjligheter för att utesluta och fastställa diverse diagnoser, varför gör man inte det?
Varför bemöter man en ensam sjuk kvinna som om hon vore mentalt eller psykiskt sjuk 2013!

För två hundra år sedan hade det varit förstårligt.

Jag satt kvar med tårarna rinnande utför kinderna.
Nästa program hette Sveriges bästa äldreboende.
Dagens program handlade om maten.
För att göra en historia kort så var maten så dålig att pensionärerna inte kunde äta den. 

Det kan jag på rak arm erkänna att jag känner igen, då min pappa var rasande på den dåliga maten på Askernäs när han levde.
Min pappa tappade all övervikt och blev extremt mager ( i alla fall i mina ögon).
Kost experten som besökte tv:s vård boende tog några prover på de pensionärer som bodde på vård boendet, han kom fram till att 10% var undernärda två var så dåliga att de riskerade livet.
En kvinna hade man missat att hon var  undernärd för hon var överviktig.

Näringsdrycken var så illasmakande att pensionärerna inte ville ha den och någon blev dessutom sjuk av den, något jag kan förstå för det drabbade mig också när jag var op för övervikt och fick problem i början med låga värden.

Den här dagen fick de besök av en känd kock.
Det serverades stekt fläsk och löksås. Tyvärr var fläsket härsket…..
2013 och vi serverar våra äldre härsket fläsk!  
Vill vi ge de fattiga en nostalgi tripp? Fel valt i så fall, för ingen kunde äta fläsket som luktade surt.

93-åriga tanten gick mot sitt hem hon var ledsen för hon va inte ens mätt…
Man talade i programmet om nattfasta. 
Den får inte vara längre än 11 timmar enligt socialstyrelsen, men somliga hade så mycket som 16 timmars nattfasta.
Då sa gubben från tv att med så lång fasta är det omöjligt att inte svälta ihjäl!!!
Våra äldre svälter ihjäl 2013 på våra äldreboenden!!

Vart fan har vi kommit?
Vem fan bär ansvaret!
Vart skall vi med skattesänkningar till om vi varken kan få vård, omsorg för de gamla eller en fungerande skola????

Jag vill fan i mej inte svälta ihjäl.

Min pappa gick till sängs kl 17.00. Togs antagligen upp kl 8.00???
Svalt han ihjäl, vet inte. Vet någon det?

Jag vill ha personal på vårdboenden, äldreboenden, skolan, och i  vården.
Jag vill ha människor i telefonen när jag ringer.
Det spelar ingen roll hur mycket pengar man har i plånboken om man blir sjuk..
Om det inte finns någon  fungerande vård att få…

Så nästa val, vill du då ha 5e jobbskatteavdraget eller vill du har ett fungerande samhälle för alla?

för om du inte vill ha ett samhälle för alla önskar jag att du får uppleva hur det är att vara sjuk i det här samhället vi lever i nu. Sjuk, funktionshindrad, gammal, ensamstående, invandrare vi räknas inte längre.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.