jag

jag

måndag 26 mars 2012

Valfrihet

VALFRIHET ALLT ÄR DITT VAL
 
 
Är alltid utveckling ett steg framåt?
Valet i år står mellan att vrida klockan tillbaka eller gå framåt.
Är det valfrihet att få välja vårdcentral om hälften av vårdcentralerna lägger ner?
Om man bor i Norrland kanske man får ytterligare 10 mil till sjukvården.

Är det allas rätt att få starta ett företag?
Fri etablering, betyder kanske, du har friheten att driva din familj till ruinens brant.
Om det finns fyra skomakare på en ort som Odensbacken och en till söker tillstånd, så fick den inte det för 10 år sedan.

Om man inte fattar själv att det inte kommer att gå, är det då frihet att få starta ändå trots att alla andra ser att det inte fungerar?
5 skomakare, staten betalar lönen i ett år till dem som startat nytt.
Hur blir det för dem som måste betala sin egen lön?
Konkurrens är bara bra!
Är den det?


Varför skall staten betala lön till någon i ett år, som inte har en chans att driva sitt företag en enda månad längre?
När året är till ända och det inte går runt, när huset är belånat och man får lämna allt med hundratusentals kronor i skuld hos kronofogden, är man då glad att man i alla fall fick välja själv?
Är det allas rätt att få försätta sig i den situationen?

Skolan.
Tuffare krav på eleverna.
Om man går på en friskola och inte kan styra sin impulsivitet, då får man sluta.
Är det valfrihet att inte alla barn har samma möjlighet att välja skola?
Vems barn kan välja?
Är du säker på att dina platsar?

Min kusin skulle renovera hallen.
Han är duktig och noggrann och ville få det så bra som möjligt.
Han slipade och kände med handen, slipade och tittade.
Var det inte lite ojämnt ändå?
Till slut var det jätte jämnt och då var han genom väggen.
Han blev alldeles förstörd.

Det som skulle bli ett jämt underlag för den nya dyra tapeten, blev ett hål i väggen.
Ibland kan förbättringar bli just hål, som det är lätt att ramla ner i…
Om min kusins fått välja hade han kanske nöjt sig med lite ojämnheter, för det var ju ändå bakom hatthyllan i hallen och vem skärskådar en vägg där.
Nu blev det dyrt med nya gipsskivor och sen dess har han inte renoverat någonstans.
 
Precis så kan det vara, man kan förbättra tills det som fanns är helt förstört.
Då kanske det inte går att reparera.
Vi har ett fantastiskt välfärdssystem, sjukförsäkring, socialförsäkring, arbetslöshets försäkring.
Om vi finputsar dem lite, lite kanske det hela rasar samman.
Då spelar det ingen roll om vi har valfrihet.

Man måste få välja, men alla människor är inte förmögna att välja ens vilken kvällstidning de skall ha.
Är det inte medborgarens rätt att få stöd av samhället, när han brister i förmåga?
Är inte det valfrihet att vi alla hjälper varandra så alla kan få ett drägligt liv?
Många väljer att rösta på partier som lovar att skärpa skolan öka kraven och ge individen valfrihet.

Det de får frågar sig är, de barn som inte kan skärpa sig i skolan, vart skall de ta vägen, de med dyslexi, diagnoser mm?
Är det valfrihet att tvingas gå på socialbidrag för att man är för sjuk för att jobba och för frisk för att bli sjukskriven?
Vi håller på att skikta samhället i olika skikt precis som det var för ett par hundra årsedan, men nu kallar vi dem inte adel, präster, borgare och bönder.
Idag är det stor företagare, löntagare, sjuka och arbetslösa, handikappade och funktionshindrade.
De rika på den tiden utnyttjade de fattiga å det grövsta.

Statare kommer ni väl ihåg.
Det var ett skällsord då, precis som arbetslös och sjuk är idag.
Men inte utnyttjar väl rika fattiga idag?
Jo faktiskt.
De som idag städar hos rika gör det inte för fantasi löner.
Jag brukar ju fläka ut mig själv här och jag gör det igen.
Vet ni vad man får i förtidspension?
Med ags får jag i handen 7600 kr.
Vad har du i lön?
Får jag gissa?
Då gissar jag på att du får mellan 15000 och 23000 kr i månaden i handen.
Vet du om att du också kan bli både arbetslös och sjuk, ja till och med handikappad?
Jag hoppas du sätter av så där 10000 kr i månaden till det.
Det är det som är valfrihet förstår du!

För 10 år sedan kunde vi som har bestående handikapp gå på rehabilitering och sjukgymnastik på remiss.
Då vet du att hög kostnadsbeloppet är 900 kr sen går du gratis resten av året.
Jag kom upp i det beloppet på en månad.
Men det är slut med det nu, nu måste jag köpa träningskort för flera tusen kronor.
Det förstår ju du också att det är omöjligt med min inkomst.
Det är valfrihet att välja om man skall lägga pengar på träning och må bra eller om jag skall betala hyra och mat.
 
För i dagens samhälle måste du välja!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.