jag

jag

fredag 9 mars 2012

Pressen och det offentliga rummet

Många är drabbade inte bara kändisar som Thorsten Flinck, Björn Ranelid, alla kan drabbas alla har blivit offentliga bla i FB.

I denna era är vi alla journalister, om vi vill.
Det är på gott och ont.
Gott därför att alla nu har en möjlighet att påverka.
Alla kan höja sin röst och på så vis påverka beslut och peka på infallsvinklar ingen vid makten tänkt på.

Ont därför att allmänheten skyr inga medel när det gäller att spy galla över andra.
De stackare som befinner sig i rampljuset på ett eller annat sätt, är plötsligt allas villebråd.
Tätt eller kanske till och med steget före ligger pressen.

Jag är gammal, 50 år, när jag var ung var det absolut sanning det som stod i tidningarna, i synnerhet kvälls och morgonpressen.
Man respekterade också familjen runt en offentlig person.
Idag gissar man villt, man hittar på och man hudflänger människor i tidningar och på nätet.
Thorsten Flinck, Björn Ranelid, Kungen, Göran Persson och Ola Salo mfl. Mfl….
För att nämna några.
De har fått se sitt liv fläkas ut i pressen.

När man skriver vad som faller en in, försvarar man det med att de får skylla sig själva när de är offentliga personer.
Men hur hållbart är det argumentet?
Tänk om alla kändisar i vilket genre det än må vara, bara säger ifrån och kliver in i skuggorna igen?
En företeelse som faktiskt är en värre är allmänheten på diverse forum.
På Flashback forum öppnade någon den stora skvaller tråden om Thorsten Flinck.Med vilken rätt då?

Där kan man läsa att någon tycker han är odräglig och att man bara står ut med honom i högst några minuter. Där diskuteras om han har AdHd och vilka mediciner han eventuellt tar.
Dessa människor har antagligen aldrig mött Thorsten, känner honom inte.

Å andra sidan är det kanske vänner till honom som gör detta och det är ännu mer fruktansvärt, att flasha ut en vän på nätet under ett alias.
Jag tog Thorsten som exempel för att han är på löpen nu, men samma sak händer alla som vågar vara annorlunda och sticka ut.

Ja så detta århundrade har vi tagit oss friheten att skriva vad som helst, till och med rena lögner om människor i offentligheten.
Utan att tänka på deras familjer, deras barn mm. Mm.

Förr var kungen undantagen från skvaller.
Nu blir han beskylld för både det ena och det andra, utan att någon bryr sig om att kolla sanningshalten i anklagelserna.
Han framställs som en lallande idiot.
Vad är då Svenskarna?
Eftersom han skall representera Sverige i hela världen.

Andra nationer som har lallande idioter på framträdande poster kallar vi ju för diktaturer mm.
Nej, jag anser inte att Hans Majestät konungen är en idiot, han har bara fått media emot sig.
Kanske är detta något för uppdrag granskning att ta till sig, rentvå kungen.
De är ju bra på undersökande journalistik.

Ja, offentliga människor hudflängs och baktalas i det offentliga rummet.
Men det stannar ju inte där.
På Facebook mobbas och pikas människor av sina vänner.
In för hela deras vänkrets.
Vem vinner på det?
Få klarar av att blocka dem som gör det.
Det anses fegt.
och fan hämtar hem den som vågar plocka bort någon från vänlistan.

Andra som jag skriver ärligt om hur jag har det och får på pälsen för att jag skrev att min dotter gråter ikväll.
Det ansågs integritets kränkande, men jag gjorde det av en anledning och vi var överens min dotter och jag.
Jag är en impulsiv människa, men även jag har min integritet och jag är rädd om min familj.
Men ibland är det dumt att hymla, ibland är sanningen bättre än andras spekulationer.

(Ola Salo har nog tänkt så också, han har varit väldigt rak mot pressen.
Kanske är det därför de lämnar hans familj ifred nu?
De vet att om det vore något skulle han komma och berätta själv?)
 
Tillbaka till FB.
Ingen funderar på vilka bilder man lägger upp och vad de kan ställa till med.
(Ingen är en överdrift jag vet att en stor känd fotograf i min vänkrets är väldigt noga med vilka som syns på bilder hon fotar på tv arenor och konserter.
Hon frågar dem som är med på bilden om de vill synas på nätet.)
 
Fulla ungdomar hemma i soffan.
Vänner på fest där mindre åriga sitter bland spritflaskor, det framgår inte av texten att ungdomen är nykter.
Andra bilder som kan ställa till det är bilder på fester där fel par hånglar.
Men vem bryr sig?
Ingen är svaret.
Ingen mer än dem det drabbar och dom får ju skylla sig själva.

Man har slutat bry sig om man förorsakar psykiskt lidande för de inblandade och deras anhöriga.
Vad är det som händer?
Hur blev vi så här?
Vart tog medmänskligheten vägen?
Är vi alls människor längre?
Men vad är vi då….
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.