jag

jag

måndag 12 mars 2012

Att lägga näsan iblöt

Igår blev jag uppmärksammad på en sida på Fb där några killar från Linköpingstrakten kopierar tjejers profilbilder på Fb och andra kommunities. De lägger ut dem på sidan "Linköpings lammkött".

Det kunde ju varit oskyldigt om inte texten varit allt annat än oskyldig.
Det står att det här är en brud som inte får nog. Hon heter xxxx och bor i  ex. Skäggetorp.
Flera flickor har ovanliga efternamn och det är en lätt sak för någon att hitta dem.
Flickor med utländsk bakgrund får betydligt värre text där det påstås att de vill bli tagna bakifrån, gillar bli satta med handfängsel och ta emot lite pisk.

Värst är alla killars taskiga kommentarer.
Förnedring för vanliga fina flickor som inte bett om att bli sexualliserade på detta råa sätt.
Det var med chock jag såg att två av min dotters manliga vänner gillade detta och var vän med honom på denna fruktansvärda sida.
vad är det som får vanliga familje pojkar att smutsa ner sig med att vara på sånna här sidor?
Sidor som dessa drar till sig pedofiler och andra sjuka människor.
Bilderna i sig är inte anstötliga, de blir det med texten.

Det finns en sida till Qvinna.se tror jag den hette. Där är det bilder på vanliga tjejer som tagits i familjens trädgård, på utlands resor mm där killar uppmanas att poängsätta dem.
Jag har sidor på flera kommunities men det är bara på Fb man kan kopiera andras bilder.
Jag skulle vilja att även Fb sätter stopp för otillåten kopiering av andras bilder.

Hur skall vi kunna få ett jämställt samhälle om unga killar inte kan skilja på flickor som "vill" sälja sig och tjejer som inte har en aning om att de fläks ut med sina ansikten och kroppar till sexuellt anspelande texter?
Äsch sa en kille, det är bara över sminkade fjortisar där.
Spelar det någon roll?
Ingen av flickorna har ju valt att bli sexobjektifierade.
De kanske inte ens vet om det.
Imorgon kan det vara din eller min dotter.
Vem som helst som blir lite sur på en brud kan lämna ett tips.
Tjejen har ingen aning om att hon är föremål för killars taskiga kommentarer och fluktande.

FINNS BARA ETT ORD FÖR DET FY FAN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.