jag

jag

fredag 6 september 2019

Sista trädgårds jobbet


Ovan liten kärleksört kan heta kinesisk men minns inte.


Hösten knackar på. Rönnbären är många och redan blodröda.
Aronians bär mogna. Även om bladen ännu är gröna.
Jag har skördat de sista blåbären. Jag fick 12 liter bär i år. Nedan de oätliga bären hos prydnads apel.

I går och i dag har jag rensat plattgången in, för att inte slå ihjäl mig i vinter. Det är lättare skotta rent om det inte är växter i fogarna.

Så igår rensade jag rabatterna samtidigt. Visst det är lite kvar utefter kantstenen mot gatan. Men jag har fått nog, kroppen har fått nog.


Nästa jobb blir att sätta lökarna som kommer i slutet på månaden. Jag har några hundra krokus och smålök att sätta om också.




Det har hänt lite i sommar, den finska rödbjörkens stam har gått från brun till vit och svart. Nu är den än mer dekorativ.

Annars väntar vi nu bara på att alla kärleksörtar ska blomma.
Jag har klippt ner salvian,indian myntan och lavendeln. Vet att det är ett tufft jobb i vår när det är kallt i luften och jorden är iskall.
Sista dagarna med sommarkläder kanske?
Jag fryser så lätt så jag plockar in vinterkläderna tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.