jag

jag

tisdag 30 april 2019

Många frågetecken och mycket som försvann


Har gått och väntat på mina fantastiska tulpaner i min lilla rundel vid altanen. De har en nästan milt laxrosa färg och jag älskar dem. Idag slog de ut och jag fick en smärre chock.


 
 
De har bytt färg!!!!!!!
 
Helt omöjligt men då jag inte rört rabatten på flera år så är det tyvärr så. Jag har undrat många gånger varifrån alla röda tulpaner kommer i mina rabatter, jag som aldrig satt en röd tulpan. Kanske är det så att de går tillbaka till ursprungsfärgen när de gått några år och de blommar på sidolökar?


 Trädgården är full av tulpaner som inte riktigt orkar upp eller slå ut. mycket blad men lite fägring.







Många narcisser är försvunna men några kom upp.




Saknar dessa.






Kanske dog lökarna i sommarens torka förra året?
Saknar dess tulpaner.



 
Kanske är det så att ha en trädgård man vet aldrig vad som kommer upp av det man satt och många gånger blir man överraskad åt andra hållet. till exempel varifrån kommer alla vanliga pärlhyacinter? medan de lite finare försvann , de vita, de rosa de med mörkare topp...
 
 
Nu ser jag att värmen vi haft sista tiden gjort att blommor som annars blommar efter varann nu blommar samtidigt och då blir det trångt om utrymmet. Några arter har exploderat på bekostnad av några andra.
 
en normal vår ser rabatten under fönstret ut så här:
i år så här..
 
Bara några dagar senare såg det ut så här..

Så kanske blir det bättre om vi får en normal vår nästa år och om jag rensar bort lite pärlhyacinter och scilla..
Det går fort nu.
 Prydnads apelns knoppar brister snart.. och fänrikshjärtana blommar men löjtnantshjärtana ligger i startblocken.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.