jag

jag

tisdag 23 april 2019

En stilla morgon i april



Sov med fönstret på glänt i natt och vaknade till fågelsång. Ljuvligt!

Började morgonen med en kopp kaffe och lådan med fröer.


Satte tagetes, sommarmalva och lite annat jag hade kvar som ska för sås.

Lyfte ut sådd nr 2 för att de skulle få lite ljus och känna på vinden.
Har lagt ranunklarna i ljummet vatten till kvällen.

Morgonen har varit underbar, sol och lite trädgårds pyssel.
Gick en vända för att se om något hänt sen i lördags och det har det!
Nedan lungört både bredbladig och fläckig.


 
Min gulbladiga smällspirea har slagit ut.

De underbara gullvivorna är också på gång.

Och mina rabarber överst viktoria som är en gammal sort, sen elmblitz som kom på 90- talet (tror jag) och underst champagne, som jag köpte förra året. De sista ger rödare stjälkar och innehåller mindre oxalsyra. Oxalsyra är inte bra för människor med dåliga njurar eller som har andra sjukdomar som påverkar njurarna.



Sist men inte minst så har mina gammeldags narcisser slagit ut.

En ljuvlig tid att vakna till fågelsång och humlor surr. Under trappen håller dessutom en igelkott till. Hans hummande skrämde slag på Hanna i går kväll.

I nejden hörs också fasanens skrik, lite vildmark mitt i byn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.