jag

jag

söndag 21 april 2019

I dag i slutet på påsken



I dag sov vi länge vi tittade på filmen "vilken jävla cirkus" halva natten.
Sen åkte vi till Samira vid lunch i dag.
Hedvig, Samiras skötare från Karlslunds ridskola kom och hälsade på sin sköthäst. Ett kärt återseende.
Jätte trevligt att ha dem hos oss..

Vi landade på Marieberg och köpte nya läsglas åt mig på Claes Olson.
Ska försöka sy en handduk till Trolle Rhodin (om vi kommer på cirkusen i sommar).
Tog en fika på Bellinis, bästa stället.

Jag är sjukt trött idag och har inte riktigt vant mig vid värmen. Svårt att sova helt enkelt.

Åt rester av påsk maten till  senlunch och fick bauta ont i magen, på grund av Janssonsfrestelse med grädde i.
Släpade mig ut i trädgården och fotade några nya blommor som slagit ut i dag.

påskliljor och påsk gula tulpaner passar bra nu i påsk.

Varför är set så svårt att få kameran att fokusera på gula och röda blommor?

Erik har åkt till Isse och vi andra är utspridda i olika rum, trötta och inne i vårt. En typisk kväll hos oss.
Morgondagen är blank, borde dock kratta trädgården och kasta skräp.

Det är jobbigt med denna utbrändhet. Somliga dagar har jag energi så att jag kan göra något, andra dagar är det som om jag är döende av trötthet. Inte ens huvudet fungerar. Jag tänker på saker och så är det borta och jag har inte en susning om vad jag tänkte. Märker också att jag hör sämre och ser sämre vissa dagar, fast det har nog mer med nackskadan att göra.

Påsk, eftertankens tid.

Vi hade påskkärringar här.
Vi tog fram en godis påse och bad dem ta några bitar var. Den första ungen tog två den andra tog nästan allt hela näven tre gånger och var på väg en fjärde. Varför fostrar folk inte sina ungar längre? Ingen skam i kroppen ingen hyfs och fason.
Förstår inte föräldrarna att det är de som ska skämmas över att de inte tar hand om sina barn?

Eftertankens tid. Vart är vi på väg? Har inte hela världen blivit förryckt? Kyrkor brinner på Sri Lanka ett land jag förknippar med fridsamma religioner som hinduism och buddism men så klart ser jag att islam kommit till landet...

Islam betyder fred. Har inte funkat hittills islam betyder jihad - heligt krig mot alla andra.
Dags att forntidens aliens kommer tillbaka och röjer upp.

Såg tv programmet flocken inser att vi dessutom har tagit hand om våra hästar helt fel.
Man ska möta sin häst med respekt och lyssna på den, det är något Araberna är bra på. Man vill samarbeta med hästen i harmoni utan tvång. Det är sant. Hanna har kommit långt med Samira genom kärlek och samarbete. Ett lågmält samtal med hästen. Som nu slickar hennes händer och följer henne som en hund.

Individualismen har blivit en ny världsreligion jämte kapitalismen.

Men världen behöver kärlek , omtanke och självuppoffring för att överleva. Något Jesus faktiskt kunde och predikade. Så eftertankens tid är nu. Försoning och förlåtelse.

Om vi inte ser upp är islam enda religionen i världen om 10 år. Då finns ingen sekularisering ingen icke tro ingen ateism.
Den som inte tror dör.



Gå i frid.

"Icke heller jag fördömer dig sargade själ, gå i frid förbliv ej mer syndernas träl."  minns du sången?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.