jag

jag

torsdag 31 maj 2018

Det enda jag har... är min trädgård

Foto Hanna Johansson

Urled är tiden.Våren har blivit sommar och det som inte torkar bort det dör ändå och jag vet inte varför.
Ute tar bönderna in första hö-skörden, lite tidigt brukar annars vara efter midsommar. I alla fall när jag var barn.

I dag fick vi första varningen om att Odensbacken har för högt vatten uttag.
Samtidigt är det rekord höga flöden i norr eftersom de fick rekord mycket snö.
På andra ställen i Sverige torkar skörden bort.

Det enda jag har när allt det andra faller är min trädgård.
Ute i världen är det snart världskrig, förra veckan fick vi broschyren "om kriget kommer". Det känns overkligt och få förstår nog vad krig innebär och vad det är. Vi har levt i fred i över 100 år.
Tänk om USA gett fan i att mörda Gaddafi, Saddam mfl. Även om folken levde i diktaturer så hade de i alla fall ett land. Vad återstår av Syrien? Ruiner. Kanske oroliga folk behöver en stark ledare som förenar landet?

Vad har vi och vad kommer vi att få efter valet?



I kväll, i skymningen ser jag ut på min blommande trädgård. Paradisbusken blommar i rosa skyar. Boll olvonet har runda snöbollar i sjok och gullregnets gyllene kaskader faller mot marken eller sträcker sig mot himlen.

Förvånande nog kom nästan inga frön upp av alla dem jag sådde. Ändå var många nya för i år. Jag har petat ner frön i rabatter, såna som ska direkt sås de kommer aldrig upp i värmen.


Jag får glädja mig åt perennerna även om de också snart är över blommade.
En sak kan man säga -stackars kransflickor i brevens för vad ska de sätt för blommor på dessa kransar i år när nästan allt hinner blomma över?


Vart tog ni vägen rosenskäror?
Inga rosenskäror eller malvor att sätta i vas i år.


Ett hav av blommor, liksom det är ett hav mellan oss människor. Så blir det när man låter dårar styra länder och retoriken är på dagis nivå.

Vi måste sansa oss. Vi som har något mellan öronen. Du och jag och..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.