jag

jag

fredag 18 maj 2018

Tulpanfröjd i sista sekunden nu dansar andra i rabatten

 
Det har varit oolidligt varmt, så först var allt sent sen slog hela trädgården ut i blom alla blommor samtidigt - nästan.



Jag hade ingen aning om vilka tulpaner jag satt genom åren, för i fjol frös de ner och vi såg aldrig röken av många blommor.
I år frös buskarna istället eller om det är ett resultat av torkan i fjol?
I alla fall blev floret en fin överraskning!
Nu har det gått ett par veckor och tulpanerna har vissnat.
Jag har slarvat och inte rensat ogräs som jag skulle så på sina håll är det fler vackra Maskrosor än jag önskar och den f---de Knölklockan. Jag låg ju i gips förra våren/försommaren så jag ligger efter med rensningen.

I en hast, ja nästan över en natt slog försommar blomstren ut, ja även Midsommarblomstret


 och syrenen blommar mitt i häggens blomning hur vanligt är det? Förr sa man att skomakaren tog semester mellan hägg och syren...

Det är vackert nu med den skira grönskan och det mjuka suset i Björkens lövverk.
Jag njuter varje dag i synnerhet i kvällningen när värsta värmen lagt sig.







Till och med Rabarberna har slagit alla tidigare rekord. Blommar nu och det är jätte många rabarber på mina plantor. Tänk vad koskit och hästgödsel kan göra.



Vår i hägg och syrenens tid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.