jag

jag

tisdag 5 juni 2018

NÄVOR - mina älsklingar


Randnäva-
I dagarna två har jag försökt få ordning på min trädgård. Jag har rensat bort den döda blasten efter vårlökarna.
Jag för också en ojämn kamp med knölklockan (den har jag så när gett upp), kärringtänder, snärjmåra, gökblomster och nässlor.

Jag orkar inte så mycket längre och måste vila länge och ofta. Efter ett pass som idag är jag nästan fysiskt sjuk med frossa kramper i hela kroppen och värk.

Men de få fröplantor jag orkade sätta i våras måste ner. Några petade jag ner själv i dag och resten får maken hjälpa mig med.

Men det var ju mina nya Nävor jag skulle visa er.

Först ut är en ny Flocknäva.
Sen en näva jag "hittade" i rabatten i dag vet inte vad den är för sort.
Det här är i alla fall en Blodnäva, som jag satt vid ytterdörren.

Det finns en önskelista på flera sorter.

Nedan några jag redan har. Flocknäva finns både som normal stor och liten i från vitaste vitt till chock rosa.
 Brederut sig och bildar hav, kanon om man har tröttnat på att rensa ogräs.


 Midsommarblomster, finns också i vitt, men den har inte jag -än.
Sen finns det höga nävor
 
 
Låga nävor så små att du måste böja dig ner.


 Och en med röda blad.

 Brunnäva som jag har i en snövit variant.
 
 
Blodnävan breder ut sig i kuddar och blommar från juni tills frosten tar den. jag vill ha en vit och en milt rosa.
 
 
Se så vacker....
 
Foto Hanna.
 
 
 
Man brukar säga, vet du inte vad du ska sätta, sätt en Näva.
 
De finns från små sköra skönheter till stora maffiga och en del får du pyssla om andra tar gärna för sig i rabatten, men aldrig på andras bekostnad.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.