jag

jag

lördag 23 december 2017

En häst tjejs liv och levene 2. Tunarp

Som 13 åring åkte jag med hela familjen till Tunarps sätteri. Man kunde hyra en stuga där i en vecka och då ingick en häst och två ridturer varje dag.

Vid det här laget var jag ordentligt allergisk men inget kunde hindra mig.

Stugan var liten och man fick gå genom en hage för att komma dit.
Mig spelade det ingen roll för jag va i stallet från tidig morgon till sen kväll.

Första dagen började dock inte så bra.
Jag och en ny Britt (hon kunde allt och jag var full av beundran) vi gick in i en av hagarna för att titta på hästarna.
Baccardi var en fantastiskt vacker häst, en korsning mellan arab och lippizzanare och fullständigt folk ilsk. det besöket slutade med att jag hoppade över staketet ( os höjd) och Britt fick ett bad.

Jag fick först en ponny som hette Backus, han var latare än en åsna. Så¨vi bad att få byta. jag fick snälla Jasmine som var fallen efter Immer 359 under Santiago. hon var som en sagohäst. På eftermiddagarna sov vi tillsammans i boxen.
Man behövde aldrig grimma på henne för hon la huvudet på axeln och sen gick vi.
Hon var Tafvelins egen häst.
Hon kunde inte hoppa, men tillsammans med mig hoppade hon. Vi red fältritt i skogen, klättrade i grusgropar och galopperade i skogen. Jag älskade henne och hon var fantastisk.

Sista sagen var det långritt. Förbi slakthuset skenade alla utom Kaj och Jasmine.
Tina som red Baccardi bad mig hålla hans huvud medan hon kratsade ur hovarna, för han sparkades så. Han lyckades ändå sparka henne nästan i huvudet ståendes på tre ben samtidigt som han bet mig i ryggen.

Jag gick till mamma och sa att hästen bitit mig i ryggen. Hon drar upp tröjan och skriker som om ryggen var borta. Jag börjar gråta, då slet sig jasmine och kom fram till mig.
Jag red henne hem även om jag inte minns så mycket av den ritten.

Så alla hästmänniskor skrik inte när något händer, chocken skrämmer mer slag på en än det som hänt.


Jag minns den här veckan fortfarande. Jag älskar Jasmine fortfarande.
Tyvärr bröt hon benet på en hopplektion som hon tvingades vara med på fast hon inte ville hoppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.