jag

jag

måndag 6 mars 2017

I desperation kryper man då blir avvisningen så mycket svårare

Alla goda ting är tre. Förnekelsen också. Minns när Jesu älsklings lärjunge svor på att aldrig förneka Kristus och ändå gjorde han det tre gånger innan tuppen gol.

Min man har nu varit arbetslös i snart 2 år (augusti)
I oktober fick han en SIUS. konsult pga sina funktionshinder, bla dyslexi ADD.

Vi har sökt ungefär 300 jobb under de här åren.
Sen i oktober har han varit på fyra ställen och sökt jobb med sin konsulent. Men de förbannade företagen behagar inte svara, vi väntar i månader på att få ett svar. Eller så låter det så bra att det bara är att börja men sen har de anställt någon annan, varför? Varför inte bara svara i telefonen och säga nej tack vi känner att det inte stämmer med vad vi vill ha,.

Vi kastas mellan hopp och förtvivlan. och nu är läger kaos för om 3 veckor är han utstämplad och det innebär en karens på 7 dagar och sen 65% av 16000 kr i lön vi kan helt enkelt inte överleva på det, säkert till mångas glädje.

Tre gånger har jag inte sett någon utväg utan vänt mig till min församling och den kyrka vi gått i sen 2007.

Första gången bad jag om en praktik plats på kyrkogården i 2 veckor för sonens räkning, men fick nej. Gunnar Staaf tog sig dock an honom och det blev en bra praktik.

Andra gången frågade jag om dottern kunde få sommar jobb, det gick inte.

Tredje gången frågade jag om dottern kunde få sommarjobb på kyrkogården eftersom hon jobbat på trädgårds teknik under minst sagt usla förhållanden men ändå fått en viss kunskap och vana.
Men fick nej då jobbet på kyrkogården ansågs så krävande att hon inte skulle klara det, vi blev hänvisade till kommunens feriejobb men dottern är minst 2 år för gammal för dom jobben. Hanna är verkligen inte kräsen. Hon låg på kullerstenarna i Brickebacken i stekande sol utan varken keps, knäskydd eller tillgång varken till toalett eller fikarum. Hon rensade ogräs på knä i hällregn åt i en spolhall för traktorer. Jobbade över utan att få lön för det, det tog till augusti innan hon fick  lönen hon skulle ha. Hon är arbetsam och ansvarstagande och dessutom noggrann. 

Där någonstans bröt jag ihop.

Jag har bakat till denna kyrka jobbat i vägkyrkan skänkt saker för ett par tusen varje år när jag var med i syföreningen.
Sitter med i församlingsrådet.

Jag bad inte om pengar, jag frågade om de kunde ge henne några timmar här och där eller ett sommarjobb.
Dottern har jobbat både inom trädgård kan köra traktor och har jobbat på dagis. Det skulle underlätta för oss om hon fick lite fickpengar som det är nu har hon inte fått ett öre i inkomst sen augusti.

Vi lever alltså på 17252 kr i månaden 4 personer och vi kan varken få ett jobb eller hjälp från något håll.

Jag har aldrig bett om något för gratis. Inte ens nu.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.