jag

jag

lördag 13 februari 2016

Ellos, La redout mfl

Jag har alltid så länge jag kan minnas köpt kläder på postorder.
Har aldrig varit några problem.

Sen jag fick ett eget hem har jag dessutom ofta köpt gardiner mm på ex Jotex och Linea.

Som ung handlande jag på Josefsons, halens och Ellos men också på La Redoute som äldre och sista åren på Cellbes.

Till mina barn köpte jag underbara barnkläder på Linus och Lotta och Busiga barn.

Så kom internet.

För några år sedan försvann barnkläders företaget Linus och Lotta och innan dess även Busiga barn.

Jag köpte hemtextilier på Jotex till för något år sedan.
De gjorde om sin fantastiska katalog till en broschyr omöjlig att läsa. och som jag uppfattade den grå.

Året efter eller om det var samma år så försvann min älsklings katalog Ellos.
Halens och Josefssons försvann innan dess.

Jag orkar inte scrolla igenom hundratals plagg på nätet. Vissa plagg är fotade mot vit bakgrund fast det är ex vita blusar, kanske är mina ögon dåliga för jag kan inte urskilja blusen från underlaget.

Texten har också förändrats, först ut var H&Ms katalog. Förr var varje plagg skilt från alla andra, varje plagg hade ett eget stycke lätt att läsa och se vilka färger och storlekar det fanns i. Nu är allt så samma sida skrivet i löpande text och det kan jag inte läsa.

Kvar är Linea och Cellbes.
Det är dem jag handlar ur nu.

förr var La Redoute en egen firma men köptes upp av Ellos nu är det samma skit i båda.

Nätet är nog bra men inte till att kolla kläder. Inte i min ålder.
men jag antar att vi äldre är bort prioriterade?

Kan också varmt rekommendera Gudrun Sjödéns kataloger, de är inte bara kataloger över kläder mm utan en hel berättelse och en geografilektion.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.