jag

jag

lördag 13 februari 2016

Ansikts behåring

Jag är inte överdrivet förtjust i män med skägg eller annan ansiktsbehåring. klart värst är dessa skepparkransar som smala streck i ansiktet, företrädesvis på unga män av utländsk börd.

Talibanskägg är vedervärdigt på alla. Ska man ha skägg ska det vara välvårdat och vackert inte en full skog av ovårdade strån som växer åt alla håll.

Jag är heller inte så förtjust i ansiktsbehåring på kvinnor.
Som ung hade jag vita fjun i ansiktet, men såg ut som en apa på armar och ben. Som liten brände jag bort håret med en tändsticka något som resulterade i brännskador av mildare art men nog så plågsamma. Något äldre inköpte jag en elektrisk rakmaskin för kvinnor, och fick dagen efter och en vecka eller så stå ut med stubben som stacks någe  fruktansvärt. I synnerhet om man råkade raka för mycket där nere.

Jag blev äldre och skulle gifta mig. Kom då på att jag skulle vaxa armarna med kall vax. Vax inköptes och remsorna applicerades på armarna, hade jag tänkt till tvågånger så hade jag ju prövat på en arm...
det gjorde jag inte...

När det sen var dags att dra bort remsorna följde skinnet med. Man hade inte upplyst i förpackningen om att man måste pudra området som skall vaxas med exempelvis talk.
Så det blev långärmat till bröllopet.

Som sagt jag hade bleka tunna fjun i ansiktet som ung.
Alt eftersom åren gått har fjunen blivit till grisborst.
Jag har rakat mig med kvinnlig hyvel och det ser för jävligt ut.
Jag har provat att plocka bort dem med pincett, vilket visade sig vara ett evighets jobb.

Nu har jag hittat löningen, jag vaxar bort dem, inte alla för det går inte men de tjocka svarta på hakan och överläppen.

Minns dock min mamma som på ålderns höst hade ett helskägg i svart till det gråhåret, inte riktigt vad jag tänkt mig.
Så jag vet vad jag har att vänta...

Mamma köpte en epilator som skulle slita upp håren skonsamt och man skulle slippa utväxt i 8 veckor.
Minnet av smärtan är fortfarande mycket starkt och hur i helafridens namn tillverkaren kan kalla proceduren för skonsam och smärtfri förstår jag inte. Man skulle lätt kunna använda apparaten till tortyr och nå goda resultat...

Så det får bli vaxning med talk först.
Första remsan är hemsk sen vänjer man sig.

Jag gillar ett rent ansikte på både män och kvinnor.

vax on vax off....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.