jag

jag

måndag 4 januari 2016

Hat. Att bli hatad för sina åsikter.

Sonen kom hem i går och sa "det är tråkigt mamma för alla hatar dig"
Han syftade på att jag var med i NA och framförde mina åsikter om att man kör bil hela nätterna på grusplan bakom vårt hus och på gång och cykelvägar. När det är blött ute sladdar man i rondellen.

Jag bryr mig egentligen inte om att man buskör på vägen. Jag tycker det kan vara okej om man slutar runt 22.00. Vilket man inte gjorde då utan höll i in på morgonkvisten alltså runt 5.00 på morgonen. Maken jobbade hela sommaren och fick inte sova en enda natt.

Så jag tröttnade en sommardag när jag stötte på en röd epa på gångbanan med vinterdäck och ingen ljuddämpare. Jag ringde NA som kom.

Det blev väldigt tyst på byn efter det, kanske för att polisen upplyste folk i tidningen om kostnaderna/ böter mm om man blev tagen.

Innan hade det ju knappast varit någon risk då polisen inte ens kom ut om man ringde ner dem.
Men nu blev det prioriterat och de var här flera gånger per dygn.

Jag är så tacksam mot polisen att de gjorde detta för oss.

Jag är kanske en surkärring men jag tycker att fantasin skenar ibland i den här byn. Man ville ha en motorgård för ungdomar. Ja men det är ju bra.
men utan vuxna, det är inte bra.

plötsligt växte den där grusplanen med lokal till något större än Monzabanan. Man ville ha traktorpulling, dragrace, folkrace och cross... listan blev väldigt lång.
Då påpekade jag att det ju var ungdomarna som skulle ha en lokal inte gubbarna över 40 år.

Så det blev inget, vilket ju inte var konstigt för en sån motorstadium skulle kostar någon miljard.
Och det är ju knappast troligt att någon skulle lägga en sån bana i Odensbacken när vi har flera stora banor runt om så som Mantorp och Karlskoga.

Jag ville ha ett rid stall för fattiga flickor tillsammans med min väninna G.M drev vi det. Vi ville kommunen skulle satsa det fanns ett visst intresse men bara om stället fick ligga på Segersjö och endast till för privathästar. Men de som redan har ponny behöver inget stall att få umgås med hästar i de har ju redan allt. Häst, vänner och rika föräldrar.

Alla i byn drömmer om ett allaktivitetshus.
Det låter så bra.
Men frågan jag ställde mig var, vem ska gå på alla kurser?
Folk här i byn går ju inte ens på föräldramötena i skolan och dom gäller ju ändå det käresta man har.

Nu blev det ett hus ändå. Pengar kom från alla håll och kanter. Landsbygdsnämnden som för ett par månader sedan inte hade några pengar att dela ut, hade plötsligt det.

Att några av dem som satt i nämnden också är medlemmar i föreningen som driver huset tycker alla är okej, utom jag.
Jag tyckte också det var konstigt att några dessutom hade ett intresse av rent privatnatur i att det blev ett allaktivitetshus.

Jag tror på ärlighet, jag tror på sanning och rättvisa. Jag tror på att man inte går bakomryggen på folk.
Jag är uppfostrad att inte luras, att inte sko mig själv på andras bekostnad.

Vad skulle då ett allaktivitetshus kunna vara?

Jag tror inte så mycket på knypplingskurser (får stå för alla sånna kurser i udda hantverk).
Jag tror möjligen på en musikgrupp om alla är välkomna.
Förra gången drog man igång Odenpark. Några föräldrar var mer aktiva än alla andra.
Så när byns unga killar ville åka blev de bort körda av dem vars barn ansåg att det var deras bana.

Så ska det inte vara.

Jag tror att detta projekt kommer få en massa pengar, har ju redan fått från allmänna arvsfonden. man kommer köpa in instrument och allt möjligt annat renovera huset som är ett ruckel, (till ägarens glädje) sen står man där med en massa instrument och annat gojs och så blir allt ett minne blott.

Det skulle kanske varit bättre med ett nattcafé för ungdomar på helgerna och kanske de kvällar gården inte är öppen. Ett biljardbord och kanske ett tennisbord.

Hade det varit lite jävlar anamma i bönderna här omkring så kunde man öppnat en saluhall för lokalproducerat. Men det går inte säger alla.

Vi skulle kunna ta tillvara det vi har, dvs en stor skatt av kulturellt värde med skeppssättning mitt i byn och massor av vikingalämningar i hela ÖN.
Vi skulle kunna satsa på turism och göra Odensbacken till en blomster by med vackra träd och fina planteringar. Sen kunde vi starta cykel, kanot och fikakorgs uthyrning.
Göra en karta över ÖN och sevärdheter. Men då måste vi ha fina cykelvägar till grannbyarna.

Det är vad jag tror på.
Kanske bygga ut och göra fina promenadstråk i byarna. Blommor och vackra träd ligger i tiden.

Man skulle också kunna satsa på grönsaksodling i lite större skala.
Kolonilotter och kanske andelsladugård med möjlighet hålla några höns och en liten gris eller dela på några kor? EU vill ju att vi äter lokalproducerat.

Jag tänker att man skulle kunna gå inom får avel eller satsa på mjölkgetter. Sälja andelar.

Vi skulle behöva ett lokalt slakteri eller mejeri. kanske ett spinneri?

Sätt upp en vävstuga och sälj trasmattor från kasserade kläder.

Det är vad jag tycker, men vem fan frågar mig?

Dessutom är jag ju utsocknes ifrån.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.