jag

jag

tisdag 3 februari 2015

Lösningen på invadrarproblemet

Jag har en idé.

Det  håller på att bli ohållbart i Sverige.
Allt fler invandrare kommer och hatet blad "svenskar" växer.
De som kommer hamnar i åratal på flyktingförläggning.
I utanförskap och ovisshet.

I andra änden gnälls det (högst befogat) om att vårdavdelningar får stänga för att det inte finns sjuksköterskor. Det sägs ( jag antar att det är sant) att dessa sjuksköterskor som jobbar får göra
tre mans jobb.

Vi ser hur våra vägar och gator blir allt sämre skötta.
Vi hör om hur illa det är på våra skolor.

Jag var i kyrkan i söndags och Anders som var stand in präst berättade om St Mellösa morotsbonde som på 60-talet körde sin morotsbuss in till stortorget varje dag,  helgdag som  söcken och hämtade arbetare som fick jobba i morotslanden. Vid kvällen fick de lönen med sig hem.

Det fattas pengar överallt, men invandringen kostar miljoner. De sitter där på förläggningarna och gör ingenting i väntan på uppehållstillstånd. Det är inte bra, inte för dem och absolut inte för barnen och uruselt med tanke på integration.

Min idé.
max 3 månader på förläggning.
Sen skall de ut på en praktikplats med två språkiga.
Samtidigt skall alla i familjen läsa svenska, även kvinnorna.
Ungarna skall till skola och dagis.

När de kan lite svenska skall de ut och jobba.
Man kan skicka dem till vården, toka golv, byta blöjor, gå ut och gå med de gamla och mata dem som inte kan äta själva,  det kan man även om svenskan är skral.

Ut med dem till skolor där man har många invandrar barn. Som skolfaddrar, skolassistenter de kan gå i korridorer för att lugna ner stämningen, de kan stötta i klassrummen och bara finnas där för dem som är nya i Sverige.

Några kan få en skyffel och hjälpa till med skottning, parkskötsel eller vad som.
Det finns så många jobb i dag som ingen gör, jobb som inte räcker för en anställning men som ändå måste göras av någon som har häcken full.

Några skulle kunna få jackor och gå på stan på kvällar och helger tillsammans med andra som kan svenska, det skulle göra mycket för våra samhällen och städers ungdomar.

Anledningen till att folk, gemeneman är så upprörda är för att de ser hur vi gör avkall på våra traditioner det gör folk rädda att vår särart skall gå förlorad att vårt arv skall försvinna.
Stämningen piskas upp när man förbjuder skolavslutningar i kyrkan, när man tar bort 
 pepparkaksgubbar i luciatågen mm

Människor är rädda att det som är "vi" skall försvinna in i något halvmuslimsk dimma.

Jag såg programmet "Fosterlandet". Där framgick det tydligt att de som är de värsta rasisterna är rädda.
Rädda för det de inte förstår.
Muslimerna är rädda för Judarna.
Svenskarna är rädda för muslimerna.

I går sas det att man vill ta bort förbudet mot att fira skolavslutning i kyrkan.
Jag tror det är så vi måste göra. Låta det som är svenskt få vara svenskt.
Då upplevs hotet från andra nationaliteter mindre, vi är vi och de är de.

De som inte anser sig kunna gå in i en svenska kyrka får väl stanna hemma.
För i mina ögon är det bara larv, vi tror på samma Gud skillnaden är att de inte erkänner Jesus som Guds son utan ser honom som en profet.
Det finns ingen Gud utom Gud och Allah är hans profet.
Jag är kristen men jag köper det rakt av.
 Det finns en Gud och han är alla folk och stammars Gud, men vi har lite olika namn på honom bara.

Man kan välja att hänga upp sig på skillnader i stället för att försöka se likheter.

Så låt våra invandrare få en del i vårt samhälle, låt dem få komma ut och bidra med något det vinner vi alla på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.