jag

jag

lördag 14 februari 2015

Vänta..

Respekt, vad är det?
Kärlek vad är det?

När något skall göras och det är jag som skall göra det, då är det bråttom. Ring f-kassan nu, ring skolan nu, hämta det nu, stryk mina byxor nu varför har du inte gjort det...?

Varför har du inte tvättat mina byxor det var flera dagar sen jag la dit dem?
Därför att för en vecka sen bad jag alla lägga ut sin tvätt i tvättstugan och då ville  någon i familjen inte göra det precis då.
Hen valde att lägga ut byxorna när all tvätt redan var tvättad, jag tvättar inte ett plagg i taget då får vi flytta, för vattenräkningen kommer vida överstiga kostanden för lånen. Det är redan nära nog.

Jag försöker finnas här för alla, för vad skall jag annars göra jag har ju inget att göra.
Jag har ju inget att göra om dagarna....
Jag köper saker åt andra men det är mycket sällan jag själv får något.

Jag är nog ingen curling förälder, jag är en familje -tornado.

Så i bland måste jag be om hjälp eller faktiskt ganska ofta.

Hjälp på kvällen att få av byxorna om ryggen inte vill ställa upp.
Hjälp att ta upp saker när jag tappat dem och inte kan böja mig.

Jag brukar be om hjälp med att hänga tvätten, att dammsuga....
Men det är sällan det sker.

Jag får snällt vänta, hela dagar ibland flera dagar, men oftast sker det inte alls.

Jag ska hänga tvätten, men inte nu. Jag gör det sen.
Varför tjatar du ( 1 tim senare) jag har ju sagt att jag ska hänga tvätten.
1 dag senare ligger den kvar i tvättkorgen därför att jag glömde kolla om den blev hängd. Jag tvättar om allt och hänger det själv.
När hen pratar med mig får man inte ens se ut genom fönstret förr än hen blir arg, "du lyssnar inte"
Men när jag talar om något eller berättar något då sitter hen med mobilen och kollar videoklipp....


Kärlek är inte de ord man säger, det är handlingarna man gör för någon annan.
Respekt är att förstå att någon vill ha saker gjorda när man ber om det och inte när det passar en själv.
Att respektera någon annans behov.

Jag behöver inte tvätta åt alla, jag kan tvätta åt mig själv, men när jag nu gör det vill jag inte tvätta hela dagarna varje dag i veckan, jag vill ha någon egen tid.
Jag är ju inte slav här bara mamma och maka.

Lär man sig inte det hemma får man problem i skolan och på arbetet.
Få lärare eller chefer accepterar att man gör saker när man själv vill eller struntar i det om man inte vill.

Jag har en bekant som har en lite rolig syn på detta.
Hen jobbade i ett kök med att diska och städa. Men hen tyckte det var jobbigt och blev väl trött så hen stormar in till kocken.
" Här sitter du och latar dig medan jag sliter med kantiner och disk, lyft på ändan din lata jävel."
Kocken svarade " jag har varit här sen 5 i morse, bakat bröd lagat mat nu vilar jag. Du kom 8.00 och nu jobbar du, du sov väl när jag bakade brödet?"









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.