jag

jag

söndag 21 december 2014

Jul att minnas

Såg på Julstök med Lasse Kronér i kväll.
Han frågade flera vad som var den bästa julklappen de fått och den sämsta.

Jag funderade en stund och så kom jag på vad som var den sämsta.
Några dagar före jul hittade jag två paket i källaren. Det ena var väldigt stort, ja i alla fall större än jag brukar få.
Det stod Intersport på tejpen. Så jag var ganska säker på att det var skridskor i för det ville jag ha.
Men då sa pappa att det var det inte. Det var något mycket, mycket ömtåligt.
Han fick mig att bära upp paketet som om det var en tidsinställd bomb i lådan.
Säkert skrattretande för mina föräldrar, men inte för mig.
Jag ville verkligen ha de där vita nya skridskorna, men jag hatade dem efter det och använde dem aldrig någonsin.

Två andra julklappar minns jag.
Jag önskade mig en rörlig barbie, de hade precis kommit ut.
Innan fanns det bara dockor med stela armar och ben. Jag tjatade hela veckan.
Så på julaftonen sa min trötta mamma att jag fick en barbie.
Oj vad jag skämdes och samtidigt blev jag så himla glad.

Men den bästa presenten fick jag av morbror Rounald en jul i Forsvik.
Han hade nästan inga pengar och köpte därför en batteridriven liten ambulans som man fick att åka genom att trycka på en knapp på handkontrollen. Den kostade 5 kr.

Jag älskade de oerhört mycket. Jag minns än i dag hur ointressanta alla andra paket blev.
Mamma och pappa hade köpt telefoner till mig. De fungerade ungefär som walkie talkies, svindyra då men helt onödiga och absolut inte roliga.

Så julklappar behöver inte vara dyra bara väl valda.
När jag var barn var huset alltid fullt av folk på jul, ja det var ju så även andra helger.
Jag avskydde det.
Så när jag blev stor ville jag ha jul i lugn och ro.

När jag träffade maken blev det än mer kaotiskt.
Vi gick upp vid nio och åt frukost sen åkte vi till mina föräldrar på lunch.
Sen åkte vi hem såg Kalle Anka och efter det åkte vi till Kims föräldrar. Sen körde han hem mig till mina föräldrar vid 20.00 för då åkte han till Stengården till sin mormor och morfar.

När firandet var slut där åkte han hem till oss.
Hur han överlevde julen fattar jag inte, han åt så här.
frukost vid nio. Lunch 12.00 hos mamma och pappa och sen kaffe och alla kakor. Vi åker hem kollar tv och käkar godis.
vi åker till Svasses och där är det julmat och fika. Han åker till sina morföräldrar och äter julbord och dricker kaffe med alla kakor.
kommer hem till min familj och äter julgröt och avslutar med smörgås och kakor.

Som tur va dog den hysterin ut.


Jag vill egentligen fira jul med min familj.
Men det går inte.
Jag avskyr att sitta hopträngd med en massa människor som ändå tycker rätt illa om mig.

Så sen några år tillbaka åker maken hem till sin familj och firar alla högtider.
Jag stannar hemma. I bland stannar något av barnen hemma med mig i bland sitter jag själv i ljuset av stearinljusen och tv.
Det bekommer mig inte att fira jul själv.

Huvudsaken är att vi går på julnattsmässan när alla kommer hem.



 
GOD JUL
ÖNSKAR
ANITA
MED FAMILJ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.