jag

jag

måndag 1 september 2014

Valspurt...





Det pågår en valspurt.
Vänstern vädrar morgon luft.
Sossarna kan inte helt klart uttrycka vad de vill och vem de vill dela makten med efter valnatten.
Moderaterna som kallar sig nya litar jag absolut inte på, har aldrig gjort.
Att lägga sin röst på småpartierna verkar osäkert, eller?
Jag vet inget egentligen om de där små partierna. Förr när jag var ung röstade jag på Centern, gamla bondeförbundet.
Men vart har deras bonn-politik tagit vägen?

Jag röstade långsam avveckling till 2014 när det gällde kärnkraften, det blev som bekant blaha med det.
Igår sa Löfven att vi måste ha denna otäcka energikälla i överskådlig framtid.
SD hatar invandrare. Det gör inte jag, men jag tycker kanske vi kan låta andra EU-Länder ta ett större ansvar. Sverige kan inte vara allas samvete...

Jag är med i vänstern, men känner mig tveksam till delar av deras politik. Jag är mycket tveksam till den splittring som råder i Örebro partiet.
Jag är också mycket tveksam till det bemötande jag fått av högt uppsatta kvinnor inom partiet, dock inte genom trevliga Jessica som varit och är mycket vänlig och som jag känner stor förtroende för.

Sen hittade jag genom NA ett litet parti på väg upp(?) Landsbygdspartiet oberoende.
Jag delar många av deras värderingar och åsikter. De liksom landsfader Göran Persson oroar sig över att vi inte längre har någon stor inhemsk produktion av maten vi äter. Vi importerar allt från kött till mjölk.


Jag gillar det här lilla missnöjes partiet.


Landsbygdspartiet oberoende LPo är ett parti för alla människor som bor och lever sina liv på landsbygden, i jordbruks- och skogsbygd, äldre stationssamhällen, bruksorter, kyrkbyar och andra orter med nära landsbygdsanknytning. Mer än en fjärdedel av rikets medborgare bor på landsbygden. Grunden för Landsbygdspartiets politik är alla människors lika värde och rättigheter.
Landsbygdspartiets idéologi utgår från kärleken till landsbygden samt tron på att landsbygden med tillhörande småbyar, småsamhällen och småstäder som helhet erbjuder en bättre livsmiljö för människor än vad storstäderna gör. Landsbygdspartiet vill därför bidra till ett bättre samhälle genom att ge människor en ökad möjlighet att bo, verka och få sin försörjning i en decentraliserad och landsbygdsnära miljö.
Landsbygdspartiets uppgift är därför att i Riksdagen bevaka och företräda landsbygdens och småorternas intressen i förhållande till storstäder och centraliseringskrafter. På det kommunala planet är partiets uppgift att på samma sätt gentemot centralorterna bevaka och företräda den omgivande landsbygdens och kransorternas intressen./ Från deras hemsida.

http://www.landsbygdspartiet.se/

Det här tycker jag är jätte viktigt.
Alla kan inte bo i storstäder.
Vi kan heller inte avfolka landsbygden.
Vi behöver mjölk och kött produktion.
Vi behöver rennäringen och fårfarmar. Vi behöver viltet.
Om landsbygden dör hur kan vi då leva och vad skall vi leva av?
Vad händer om det mot förmodan blir krig? eller en naturkatastrof likt den när Hekla fick ett utbrott?
Jag tror på en levande landsbygd på öppna landskap, på jordbruksnäringen.


Det kan inte vara så att alla skall flytta dit jobben är, ibland måste jobben komma dit människorna är.

Om landsbygden för skogas kommer många arter försvinna i flora och fauna, det vill inte jag och heller inte Svenska naturskyddsföreningen, som jag för övrigt är medlem i, liksom Östernärkes naturvårdsförening.

Jag vet inte vem som har bästa landsbygdspolitiken, jag vet att vänstern tog upp det starkt i sitt valmanifest, men här på hemma plan har det trillat bort.

Bilderna har jag tagit.
Hemma i min trädgård, på Julita fotade jag Göran.
Djuren är från Kvinnersta landbruksgymnasium.
Och  Odensbackens fotbollsplan bakom skolan i höstskrud.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.