jag

jag

torsdag 6 februari 2014

Sanningen om Gastic by pas


 

Varför göra en övervikts operation?
Ja det är lite inflation i det just nu.
Jag hade, tyckte jag inget val.
Jag vägde runt 135 kg och trodde varje dag att jag skulle dö.
Jag hade en mycket flexibel ämnesomsättning som direkt avslöjade alla sätt att gå ner i vikt.

Så hösten 2008 la jag mig på operationsbordet och trodde att nu var det slut med diabetes typ2, hunger, rännande inom sjukvården och tält till kläder.
Jag hade fel.

Det är så mycket de aldrig berättar.

 
Första delen av tiden efter op. 0 mån – 1 år.

 Du går nu ner flera kilon om dagen.
Du kan inte dricka mer än en klunk vatten äta en matsked mosad mat.
Det ökar allt eftersom.
De flesta går ner merparten av sin viktnedgång nu.
Du är oftast pigg och tycker till en början att du mår bra.
Du köper nya kläder.
Du kallas regelbundet på uppföljning och är glad över att de bryr sig så mycket om dig.
Det gör de inte, du är en medicins försökskanin.

 Baksidan.

Du kan få vätskebrist för att du dricker för lite.
Du dumpar lätt, dvs kallsvettas, mår illa, spyr och får hjärtklappning om du äter för mycket fett eller sött eller för mycket mat på en gång.
Du får enorma gaser i magen och du tror vattenlåset skall sprängas när du släpper väder på toaletten.
Det låter enormt mycket från tarmarna.
Folk vågar inte fråga om du är sjuk för du ser nu ut som ett lik.
Huden hänger i ansiktet, på magen, insidan på låren ser ut som franska gardinuppsättningar.
Överarmarna hänger gäddhänget nedanför brösten om dom inte flyttat ner där magen satt.
Halsen ser ut som på en kalkon.
Men värst är att håret faller av i drivor.
Jag kammade mitt hit och dit  på skullen som vilken flintskallig man som helst i 60-års åldern.

Andra delen efter op  1-2 år.

 Om du var frisk innan så har du nog börjat jobba, jogga och må bra.
Du väntar på din plastik operation.
Får antagligen veta att du måste gå ner minst 10 kg till.

 Baksidan

 Ungefär nu börjar vågen vända.
Jag kom ner till 79 kg, sen tyckte kroppen att nu får det vara bra.
Jag hade då gått från att vara en 47 årig överviktig kvinna till att se ut och känna mig som 79 år.
Huden på armarna och händer blev extremt tunn.
Under okbenen i ansiktet hängde huden som draperingar.
Naglarna håller inte, håret är risigt.
Du är trött. För att inte säga medvetslös.
Nu uppstår också frakturer.

Jag bröt foten 2010 och trodde det var en olycka, men på uppföljningen 2013 fick jag veta att arm och fotledsfrakturer mm var vanliga biverkningar av op.

Jag får mina första neurobion sprutor, liksom många med mig. Neurobion är b2 b6 och b12.
Jag får dessa sprutor i 6 veckor i följd flera gånger.

 Tredje delen av tiden efter op 2- 5 år.
 
Baksidan

 Jag har nu gått upp 10-15 kg av min viktnedgång.
Jag är inte längre normalt hungrig jag är utsvulten och blir galen om jag inte äter.
Jag får lätt i mig en normalportion mat. Men mitt ät mönster är varannan timme.
Nu måste du själv ta reda på hur dina värden ligger.
För du är fortfarande ett forsknings objekt.

Jag hade vid mitt besök på Usö kirurg mott. D-vitaminbrist, b12 brist och låga järndepåer, utan att läkaren reagerade. Jag fick själv be sköterskan om neurobion för jag är så trött.
Det var sköterskan på vc som uppmärksammade mina "lite" låga värden.

I mitt fall var det värre för jag började ramla och trodde det var sviterna efter en höftleds op jag gjord under våren 2013.  Jag snubblade fram och hade inte längre någon balans. Jag trodde jag fått nervskador efter op, vilket jag kanske fått men när jag fick neurobion sprutor försvann känselbortfallet i fötterna, jag fick tillbaka smaken i munnen och balansen blev bättre.
Tyvärr rasade håret av igen.

Under besöket på Usö får jag veta att man nu är utskriven från kliniken och att vårdcentralen nu fått ansvar för mig. Jag är alltså på återbesök för att fullfölja studien sjukhuset gör på alla som op för att få full statistik.
Innan op fick jag sagt till mig att en vikt op skulle fördröja min höftleds op, det visade sig inte vara sant, snarare tvärt om eftersom calciumbristen som uppstår i kroppen gör att skelettet tunnas ur.

 Sanningen är att vitaminer, calcium mm tas upp i nedre delen av magsäcken och tolvfingertarmen.
Det är dessa två delar man kopplar förbi vid gastric by pas.. Maten du äter kommer via matstrupen ner i din minimala magsäcksficka som rymmer ca 1-2 matskedar. Snart lär sig kroppen att öppna magmunnen så att maten passerar direkt ut i tunntarmen. Därför måste du tugga maten noga. Tunntarmen får i normala fall mycket sönderdelad mat från magsäcken. Och max 2 kalorier i minuten från magsäcken, dvs ju mer kaloririk mat du åt desto längre var du mätt..

Tarmen styr din hunger, den töjs nu ut av det du äter och du blir mätt längre ner i magen. Om du alls blir mätt, vilket jag inte gör längre.

Summan av kardemumman

 Man blir smalare men måste ändå hålla diet.
Har du haft tur och gått ner till din ideal vikt och fått din plastik får du vara glad.
Är du frisk och kan motionera regelbundet och hålla diet resten av livet går det säkert bra.
Men du kommer inte ifrån näringsbristen.

Har du som jag och många med mig dåligt upptag så kanske du måste få behepan sprutor resten av livet.
Du måste äta extra calcium tabletter, järntabletter och hålla koll på typ 2 diabetes som faktiskt kan komma tillbaka.
Efter 5 år kan du äta vad du vill och dricka små mängder sprit, du dumpar ändå inte längre, eftersom tarmen vant sig vid ett högre kaloriintag.

 Du kommer alltså inte ifrån bantningen.

Fetma är en genetisk sjukdom, inte en livsstils sjukdom om man själv inte valt en hamburger diet.

Synen och bemötandet från kirurgen var mer som att du får skylla dig själv och nu är vi så snälla och ger dig den här dyra op så nu får du klara resten själv och glöm inte vara tacksam. Min dr sa att jag alltid kunde vända mig dit, resten av livet, men det visade sig inte vara sant.

 Jag är mycket kritisk till kirurgmottagningen.

1.  Eftersom det är så många komplikationer bör de som inte   är sjukligt överviktiga inte op.
        Kan man gå ner 20 kg själv så kan man gå ner 20 till med hjälp

 2.   Uppföljningen är dålig
     3.   Stödet efter op obefintligt. Jag anser att man skall följas upp
            av dietist.
      4.   Informationen om alla komplikationer är också bristfällig
      5.    Informationen om att man går upp igen och att detta inte
             är  en 100% lösning finns inte.
      6.   Det räcker inte att ta prover 1 gång om året, brister uppstår
            fort  och skall följas upp med täta kontroller.

Det bästa eller vinsten med hela saken är att du nu får människors respekt. Expediten kommer fram till dig när du går in i en klädbutik, du kan ju vara en presumtiv kund.

Du rör dig lättare och har antagligen större självförtroende.
Men om du inte har 50-60 kg övervikt gör inte det här ingreppet.

jag vet att man opererar alla som vill i princip eftersom man utgår från BMI vid inskrivningen till kön, sen måste man gå ner 10 kg innan op med hjälp av modifast.

 Det är ett kirurgiskt ingrepp som hjälper dig att gå ner det mesta av din övervikt innan kroppen ställt om sig igen.

Du kommer gå upp igen.
Du kommer få näringsbrist.

Finns det ingen annan utväg?
 
Tillägg.
Jag har mött många under året som fick sin op ungefär samtidigt som jag. Alla utom en har åter igen en betydande övervikt.( 1 av 6)
En har inget hår och tänderna ramlar  ur munnen pga kalkbrist  och sämre saliv utsöndring.
En är har fått precis som jag konstiga knölar i magen som skall utredas, mot evt. tarmfickor eller tarmvred.
En har precis som jag fått bråck i op såren.

Ingen av dem har sitt hår tillbaka vi är alla tunnhåriga och med sprött skört hår, samt naglar.
Man kan ju lösa det med lösnaglar...
Jag måste precis som flera andra få neurobionsprutor varje månad till en kostnad av ca 500 kr för 6 sprutor. Går inte inom högkostnadsskyddet.
Inte så dyrt när man får en i månaden innan fick jag det i sjok dvs en spruta varannan dag i 6 veckor.

Jag mfl dumpar inte längre, men blir heller inte mätt. Är ständigt hungrig pga näringsbristen.
Ständigt yr och trött pga blodbrist.
På mitt besök på kirurgen sa dr att det är normalt att man går upp igen och att man ofta lägger sig på 80% av övervikten igen. vilket stämmer bra i mitt fall.

Så frågan är kan man inte gå ner 20 kg av sig själv, be om hjälp på vc eller sjukhus och vara nöjd med det? För det är ju ändå där man slutar efter 5 år.

Du som funderar på op tänk på konsekvenserna.
Lyssna inte bara på dem som är lyckliga och nöjda, för du vet inte hur de lever.

Somliga jag känner tränar 3 tim per dag   6 dagar i veckan och äter nästan inget.
Kan du hålla det? Om du gör samma sak utan op skulle du också gå ner utan att ha de problem som de som opererar sig får.

Op löser inget långsiktigt, bara kortsiktigt, snart kan du äta vad du vill när du vill så ofta du vill, du kanske till och med måste äta för att hålla blodsockret på normal nivå.
Det är en annan biverkan att man kan falla hastigt i blodsocker och då kan du inte ta druvsocker...

2 jan 2017  jag har precis varit i kontakt med min ortoped. Mitt skelett degregerar. Jag har spondylos och artros som blivit värre och formligen exploderat sen op. Jag har nu en fotled som måste stelopereras. Min kropp tar inte upp kalcium och D-vitamin som den ska och jag får nu betala priset. Till råga på eländet har jag trots allt gått upp 20 kg. träffade ytterligare en som op sig samtidigt som jag och gör samma resa.

18 sep 2017
väntar på tid hos min vc dr. jag är extremt trött, yr har minnes svårigheter och dålig balans trots neurobionsprutor. Misstänker låga feritin värden antagligen också D-vitamin och kalcium. Jag har nu en kropp som en kvinna på 80 år och jag hasar mig fram som en döende. Det finns ingen glädje kvar i livet för jag orkar inte leva.


vill du tala med mig om detta maila mig  mei61@live.se

 

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.