jag

jag

fredag 24 januari 2014

Hur svårt kan det va att köra traktor?

Jag hamnar alltid i problem, på ett eller annat sätt, fast jag är en fridsam människa.

De sista 11 åren har varit en kamp med skolan.
Jag är så innerligt trött på att kämpa.
Varför kan skolor aldrig lyssna och bara göra som man säger?
Ni som följt skolkampen vet hur jag kämpat med duma pedagoger och ibland förblödigt på kuppen.
I min enfald trodde jag det var slut nu när dottern kommer upp på gymnasiet.
Hon går nu på Kvinnersta, skall bli bonde.

I utbildningen ingår att lära sig köra traktor.
Min dotter som aldrig suttit bakom någon som helst ratt och som inte ens har cyklat sen hon som 11 åring cyklade vält och fick gå till vc i veckor för att plocka ut småsten ur såren på händer och knän.
Hon skulle nu köra traktor.
Jag utgick ifrån att man först gick igenom hur en sån maskin fungerar och att hela lektionen var lärarledd, så var dock inte fallet.
Hon fick lära sig att koppla ur om det kändes läskigt för på släta backen stannar då maskinen.
Ingen sa något om en broms.

Så kom hon hem efter någon vecka och berättade hur man stannar.
Jag ställde mig frågande till att hon inte lärt sig bromsa.
Men tänkte väl att det ordnar sig.
Så en dag ringer hon hem för hon har inte lärt sig stänga av maskinen på ett riktigt sätt och höll därmed på att köra över en klasskamrat.

Jag tar omedelbart kontakt med skolan.
Jag berättar också att hon inte vet hur man växlar upp eller ner.
Man lovar ta tag i saken och hon skall få stödundervisning i traktorkörning på praktiken, vilket inte sker.

Loven kommer och går.
Efter jullovet är dottern på gården.
En dag ringer hon hem och berättar att hon plogat snö och att det blev bra, jag är glad för hennes skull.
Sen berättar hon att hon skulle backa med släp men förstod inte varför släpet försvann ur backspegeln när hon vred på ratten, en klasskompis hoppade in i hytten och visade henne.
Allt var frid och fröjd, tills mellis då de skratta i hela matsalen för hon inte stängt av lyset på traktorn.
"Men mamma ingen visade mig var knappen sitter"
Hon hade också suttit i traktorn hela dagen utan att hitta reglaget som stänger av värmen, hon var helt slut när hon kom ur.

Så kom hon hem, ledsen och upprörd.
" Jag satt med vår lärare i hytten och skulle ställa in traktorn i skjulet.
Jag vet inte hur man stänger av i nerförs lut, jag trampar ner kopplingen då rullar den mot väggen. Läraren säger nu är det bra stanna, då släpper jag upp kopplingen och bromsar. vi hoppar rakt in i väggen. inte en utan tre gånger tills hela väggen är lös och det ligger virke i hela skopan.
Mamma jag vet inte hur man gör"

Jag blir änna förbannad.
Jag mailar skolan som säger att man har full koll på dotterns körande. Rektor svarar att skolan bedömer hennes kunskaper så att hon är redo att använda traktorn som arbetsredskap.
Ett barn som stannar för att växla upp, som inte vet att man först trampar ner kopplingen och sen bromsen att nästa steg är att stänga av maskinen????
Ett barn som inte hittar knapparna på instrumentbrädan?

Är det meningen att klasskompisar skall sköta undervisningen?
Vems är då ansvaret om något blir felinlärt?

Ja jag vet inte men i min värld fattas lite grundläggande körkunskaper så som elementära kunskaper om hur en traktor fungerar var reglagen sitter och hur man startar, stannar och framför den i uppförs eller nedförsbacke.
Jag skulle aldrig i livet låta detta barn köra blad folk och andra fordon på en skolgård. Risken för en allvarlig olycka är överhängande.
Jag har därför sparat mailkonversationen med skolan att ha i försvar den dagen något händer, om det händer, vilket jag av hela mitt hjärta hoppas att det inte gör.

Alla i klassen vet om hennes svårighet, och flera andra elever på skolan.
I matsalen dagen efter kommer en kille fram och skriker åt henne, hur jävla svårt kan det va, bromsa, gasa växla? Han sa mycket mer.. Men hur svårt kan det va om man aldrig suttit framför en ratt, aldrig kört varken bil eller moped?
Som tur va sa hennes klass kompisar till killen att lägga av.
Nu är hon inte ensam om att inte kunna köra traktor fler ungdomar har flyttat både staket och väggar...

Man blir till åtlöje, men sen händer inget mer....

Så nu är frågan, vems version som stämmer?
Är det min och dotterns som säger att hon behöver mer grundläggande undervisning?
Eller skolan som tycker att en nerkörd vägg inte är någon big deal.
att allt är okej.?

Man kan inte som läroanstalt utgå ifrån att det bara är bonnungar som går utbildningen, att alla redan kan det man förväntas lära ut.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.