jag

jag

onsdag 19 september 2012

Wild West i Östernärke

Nu har väderstrecken bytt plats, kan det tyckas.
Men så är inte fallet.
Jag var på möte om trygghet i Odensbacken igår, på Askernäs ålderdomhem.
Jag kunde inte hålla truten, såklart :(

Vad är det som händer då?
Inbrott, fortkörningar och mordbränder, kan vi inte göra så mycket åt, vi andra.
Inte heller kan vi göra så mycket år narkotika brotten, även om någon i panelen tyckte det.

Jag kan med en gång säga att jag inte går fram till en full som tänker köra iväg i sin bil och tar ifrån honom bilnycklarna, i synnerhet inte om nyckeln är en skruvmejsel.
Det föranleder ju mig att tro att bilen dessutom är stulen.
Om en människa är full, drogpåverkad har en tjuvkopplad bil  och täker köra full, vad är det då som säger att han inte är våldsbenägen, har vapen och kan tänka sig använda det?
Den här sortens tilltag kräver polis, anser jag.

Men det är så mycket mer som försigkommer.
I sommar har vi som bor på Hugin och Muninvägen haft svårt att sova.
Ett gäng ungdomar har slagit sig till ro på skolans södra sida. Man kör upp sina epor/bilar/mopeder mm via cykel och gångbanorna i området. Någon sätter på en bilstereo, en såndär jag bara kan drömma om att köpa med extra baslåda..

Det dunkar det skriks, vilket är naturligt eftersom dom omöjligen kan höra vad dom själva säger eftersom jag inte hör vad som sägs i vårt hus pga. oljudet.
Det körs fordon på cykelbanor, det går undan ibland.
Dagen efter ligger spritflaskor och skräp på hela sidan av skolan.
Stuprör har dragits bort med bil,(jag hörde det och ringde polisen, dom kom inte)
Man har burnat sönder gräsmattor, sprungit runt med vagnar till maten.


Alltså, jag förstår att unga människor måste få vara och att det måste få låta ibland, men inte varje kväll en hel sommar utan att en enda vuxen människa dyker upp och avbryter.
Jag förstår att det är kul att sladda i rondellen, okej gör det, en gång. Men en hel natt..
vem betalar däcken och bensinen?

Det jag inte förstår är hur det blev så här utan att någon reagerar.
Vi har ringt polis, vi har mailat nämnden, vi har varit i tidningen, vi har mailat skolan, socialjouren...
u name it...
Nu har alla förstått att något inte är bra här ute.
Jag skiter egentligen i gräsmattor, stuprör mm.
Men var är föräldrarna till dessa barn.
En natt hörde vi två föräldrar vid tre tiden på natten desperat gå och ropa sin dotters namn...


Reagerar ingen när barn som inte är 18 år kommer hem fulla?
Nej troligen inte.
För ingen reagerar ju när de kom hem och hade börjat röka i sexan eller fyran för den delen.

På mötet sa en nyinflyttad dam att "så många föräldralösa barn.."  Ja det är sant.
Så många barn som har föräldrar som inte orkar bry sig, som helt enkelt är frånvarande.
Samma ungar som fick klara sig själva efter skolan i 10 års åldern, driver runt idag också.
Det är faktiskt inte ungarna det är fel på här ute, de vet inte bättre.
Det är fel på föräldrarna, man är så in i helvete fixerad vid att köpa saker, att bräcka grannen att man skiter i sin avkomma.
Man renoverar hellre huset är pratar med sina barn.

Kontakt med tonåringar är inget man får gratis.
Det är inget man kan bestämma sig för att fixa nu när ungen är rebellisk och hormonstinn.
En relation bygger på att bli sedd, att man som barn förstår att jag är ALDRIG ensam för mina föräldrar/förälder finns där.
Jag kan berätta allt utan att få stryk, utan att bli orättvist bestraffad.
De regler som mina föräldrar har är för mitt bästa och INTE för deras egen bekvämlighet.

Jag som barn förstår reglerna och mina föräldrar har berättat varför de finns, vad som kan hända om jag inte följer dem, och då talar vi inte hot.
Vi talar om vad som kan ske ur ett samhälls perspektiv, individ perspektiv och evt, rättsliga följder om man bryter mot en lag.
Exempelvis: du måste komma hem innan 22.00.
Varför?
För då är det mörkt, det är inte tryggt ute för en ung tjej att gå hem ensam när det är mörkt och ikväll kan jag inte möta dig.

Ja man måste möta sina barn ibland. Hämta dem...
Dels för att se hur de har det i sin miljö, dels för att skydda dem.
För det är ju inte roligt att ältra det om det händer något.
Varför hämtade jag inte Anna själv? Då hade hon inte åkt med den fulle killen i bilen som krockade....
Det kallas ansvar.

Men Anna kanske inte vill bli hämtad, då får man hämta ändå!
Det finns saker som kan diskuteras och saker som inte går att diskutera, dom ska inte diskuteras.

Lika så ringer man kompisen Karins föräldrar, om man fått veta att Anna skall sova där en fredags kväll.
Bara för att kolla att det stämmer, och att det är okej med resten av familjen.
Det innebär inte att jag inte litar på mitt barn, bara att jag tar ansvar.

Om alla föräldrar med barn som är ute en fredagskväll tog på sig jackan och tittade till dem en enda gång skulle allt bli lugnare här ute!
Om polisen faktiskt kom när man ringer...
Om fältarna gick ett par kvällar här...
Om stan slutade placera människor med alkohol och drogproblem här ute, där polisen inte hinner komma när det händer något.
Då skulle det bli bättre.
Då skulle Odensbacken vara tryggt igen.

Att säga att vi har ca 500 brott här ute medan det är över 2000 i stan säger mig inget.
Hur många brott har vi per invånare?
Då kanske 500 bara i Odensbacken är stort.
Vaför tog man inte med brotts statistiken i hela Östernärke?
För jag antar att de som gör villa inbrott i Odensbacken också gör det på andra orter här eller kör fort, stjäl bensin.... 
Vad får vi då för siffror?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.