jag

jag

måndag 24 september 2012

Början till slutet eller början på min framtid

Snälla vänner  har varit här och sågat ner stubbarna och äppleträdet. Det går inte ha fruktträd här, så nära skolan.
Varje dag går någon förbi tar en tur in i vår trädgård plockar några äpplen och kastar dem på fasad och fönster. Jag kan inte skura bort fruktkletet, vi får måla i sommar. Fönstren får jag putsa varje vecka, det är så äckligt.

Det känns skönt att veta att nu är det slut på det eländet i vart fall.
Maken sa också att han ville inte ha rabatter.
Jag ville ha fönster som går inåt så jag slipper stå ute på stege och putsa.
Men min man ville inte ha det så. Ta bort rabatterna så kan vi lägga plattor.
Bra då tar jag bort min älskade rabatt och så lägger vi plattor, så får han putsa fönstren.


Det är ingen lätt syssla för jag måste kolla varje spadtag, för i rabatten finns tusen lökar satta.

Hela familjen blev engagerad i lök letning.
Många tunga kantstenar som jag grävt ner måste också grävas upp.

Ja så här blev det.

Och så här får det vara över vintern.
Jag tog också bort mina rosor The fary.


Det blev en hink med sten från den kanten också.
Jag är tacksam för alla dem som tagit hand om mina älskade växter och gett dem en ny chans att få leva vidare.
En trädgård utan blommor är som kärlek utan kyssar, ingen kärlek alls.
Här och där finns det nu gropar i rabatterna, hål efter växter som flyttat till ett mer kärleksfullt hem.

Här näst måste jag ta hand om alla lökar och påta ner dem och sen börja förbereda för vintern.
Trots allt blir det en höst här.

 Här har jag lagt över för annars blir det katt- toalett
Stubbar att ta hand om..

 
 Aronia bären blandar jag i blåbärssaften.
 Så här fina blev spireabuskarna när jag klippte ner dem i våras.
 Dockkragen är lite tuffsig i år av allt regnande.
Men den Vingade Benveden är helt underbar.
Känner tacksamhet mot rabarbern och all god saft vi fått från dess stjälkar.
 Stackars vinbärsbusken jag flyttade han repade sig inte, hoppas han kommer igen i vår.
 Mitt stora Amerikanska blåbär Vancover gav mängder med enorma blåbär fick nästan 6 liter på en enda buske.
 Emil som är minder och två buskar gav nästan 3 liter.
 Vad det blir av rosenkvittenet vet jag inte. Men jag måste flytta det.
Stod på lappen att det var en liten buske, nu är den enorm och snart ute på garage uppfarten. Om frukten hinner mogna skall jag se om det går att koka kvitten marmelad.
 Här ligger plattorna... markduk för här växer tistlarna högre än hus nästan...
Här skall/skulle det bli grönskasträdgård. Men jag måste revidera det.
Hallon plantor skall det dock bli dem har jag fått av Carina J.
Höst mys.
Kvar att fundera på över vintern är: vill jag bo här?
Vill jag lägga ut en halv mille på renovering?
Vill jag ha hus?
Vad blir bäst för mig?
Ja för en gång skull tänker jag fundera på vad som blir bäst för mig.
Tills dess ha en skön höst dag.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.