jag

jag

lördag 28 mars 2020

Min trädgård vintern/våren 2020


Mars, det brukar vara 1 meter snö, svin kallt och jag brukar kratta gräsmattan för att få vår tidigare.

Men mars i år är som april, maj annars.
Fullt av blommor i rabatterna, scilla, krokus, tulpaner och hyacinter men inga bin, inga humlor och först igår fjärilar.

Vi började lite smått denna veckan med att kratta bort böset och klippa bort felväxta grenar, men någon ur sågning eller annat går ju inte då alla buskar redan fått musöron.



jag blir såklart sugen på att sätta frön och starta mina pallkragar men man vet ju aldrig hur vädret kommer att bli.


Å andra sidan har min kropp sagt ifrån, den vill inte mer.


Så i år blir det bara frön som jag kan så direkt på friland.

Vissa rabatter ska jag gräva om och ta bort vintergrönan som är svår att hålla efter och istället sätta flocknäva som är snäll och sköter sig själv. Vintergrönan kväver alla sina grannar.

Sågade bort de nedersta grenarna på sockertoppsgranen så växterna på dess norra sida ska få mer ljus och inte dö.

Ja så kom det upp lite nya lökväxter bla vit scilla, vit krokus och ett par snödroppar! Snödroppar har jag satt en påse om året och inte fått upp en enda nu kom det tre, där jag aldrig satt några.

En trädgård lever sitt eget liv(om den får) och det är det som är tjusningen med trädgård, det är ett stycke vildmark som man tuktat lite, lite.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.