jag

jag

torsdag 18 juli 2019

Alla dessa ensamma människor.


Aldrig någonsin i historien har så många människor varit så ensamma.
Vi hinner inte umgås med våra föräldrar, våra släktingar eller ens våra barn.

Jag möter så många ensamma människor.
Vad håller vi på med?

Många tonåringar har ingen vuxen att prata med.
För många har ingen kontakt alls med en eller båda föräldrarna.

Vi har lämnat över ansvaret på våra äldre till andra.
 Men dessa andra ser bara pengar.
Det är larm efter larm om hur illa det är inom åldringsvården.
Gamla lämnas att dö utan tillsyn.

I dag är vi så stressade att vi inte ens hinner ha en ordentlig begravning.

Är vi verkligen så stressade?
är det inte bara ett krav vi skapat för att kunna fly in i det?
Jag hinner inte, jag kan inte.... betyder det egentligen jag vill inte?

Nej det är inte speciellt kul att hälsa på en döende förälder.
Det är absolut inte kul att hälsa på en pappa som är så dement att han säger till en att inte hänga där och lata sig utan gå till jobbet.
En anhörig som inte ens vet vem man är.

Men kanske just den här dagen har din pappa eller mamma kanske en klar dag och saknar dig.

Jag har precis skaffat Instagram.
 Jag har en öppen sida eftersom jag vill lägga upp mina bilder från min trädgård så alla kan se dem.

Man får rätt många förfrågningar om att messa med varann.
Jag messar med fem män från USA.

Jag valde att göra det eftersom jag ville veta hur det är over there.
En man är vd för ett företag i oljebranschen.
En annan någon sorts ledande ingenjör han har just varit i Danmark och byggt något.
En tredje jobbar med värde papper.
Och två ligger i armen båda i Afghanistan.


Jag motsvarar nog inte deras förväntningar, tyvärr.
Men inga konstigheter så här långt.
Gemensamt för dem alla  är att det är män som ser väldigt bra ut. De har pengar. De är ensamma.


Nu vet jag inte om jag ska tro på det där med ensam.
 Den förstes fru dog i cancer. den andres fru i en svår hjärtsjukdom.
Den tredjes frun blev mördad på öppen gata, mja kan va sant..
En frun dog med dottern i en bilolycka.
Alla är mer eller mindre chockade.

Men såklart funderar man ju över så många döda fruar....
Jag berättar om min man mina barn och det liv vi lever.
Jag berättar om Sverige och Örebro i synnerhet.

Jag är nog rätt tråkig och ändå vill de berätta.
En av dem är livrädd hans mor, far och syster dog i en bilolycka när han var sju år. Han flyttades till en morbror som dog i cancer när han var 15 år. Han gick då med i armen för att få sin försörjning.
Ganska grymt liv.
Hans fru dog sen i en sjukdom.
Han är stationerad i Afghanistan som befäl i de fredsbevarande styrkorna, men folk dör där också.
Han har en dotter kvar i livet.
 Han är rädd att komma hem i en kista.
Med tanke på hans förflutna är det nog inte omöjligt.

Alla är en så länge väldigt trevliga, inga konstiga förslag...
men de berättat gärna hur vacker jag är vilken söt näsa jag har mina fina ögon.
Jag antar att det har med kulturen att göra och jag tar det inte på allvar.
Å andra sidan är det fantastiskt att få höra att man är vacker, söt och trevlig.
INGEN säger någonsin något trevligt till mig här hemma.
Med två ungdomar får jag höra att jag inget fattar eftersom jag har så dålig skolunderbyggnad, levde på stenåldern osv.
Jag förstår inte ungdomar eftersom det var helt annorlunda då...
Nu kan jag tala om att det är PRECIS så som det var när jag var ung.
Å jag fattar mer än dessa två har en aning om.
Jag är ingen idiot och det är inte fel på mig för att jag vill att vi städar, stryker kläderna sköter hus och trädgård. Alla gör det.


Jag tänker mycket på dem jag av olika anledningar lämnat bakom mig när jag mådde som sämst.
Micke i vänsterpartiet tänker jag faktiskt på varje dag.
Sunil mfl.

Livet går ibland vidare och när man har det som jävligast släpper man sina vänner. Såklart är det fel men full av morfin och sängliggande och sen den efterföljande depressionen och utbrändheten tog allt i från mig.
Jag har de sista dagarna varit ute lite i min trädgård och rensat ogräs.
Jag ser hur det förfaller både inne och ute. Jag orkar inte längre.
Jag har mist meningen med livet och livet som helhet.

Jag har tappat allt.
Jag är ensam i en tvåsamhet.

Det är då fantastiskt att få lätta sitt hjärta till några som finns långt bort(inga komplikationer med känslor osv)

Vi är så ensamma i dag. Men närheten till andra människor är enorm. Vi kan flyga över hela världen.
Ringa till andra sidan jordklotet.
Chatta med hela världen.

Men hemma är vi ensammast i världen.


Ett klokt citat från mig själv.

Framtiden börjar här och nu.
ställ din ryggsäck med din historia vid trädets fot.
bestäm vart du ska och börja gå.
ett steg i taget, gå långsamt.
livet är alla de val vi gör. välj noga utefter vägen.
Välj inte bort livet.

Livet är alla de människor du mött alla de lyckligastunderna.

Räkna de lyckligastunderna blott, de andra är oräkneliga.

akj 2019












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.