jag

jag

onsdag 10 juli 2019

Sommar i min trädgård.



Det har varit lite si och så med trädgårds skötseln de senaste åren. 2010 blev intet gjort då jag gick med bruten fot i gips hela sommaren.
2013 opererade jag vänster höften.
2017 Gjorde jag min fotledsoperation och låg i 12 veckor i gips.

I fjol var det hutlöst hett och jag tål inte värme.
Så i år finns det desto mer att göra.
När vi flyttade in växte det massor av blåklockor i trädgården.
Det var massor med morotslikande rötter. Jag frågade grannen Tage som påstod sig vara trädgårdsmästare, nästan.
Kan va någe fint sa han. med tiden, faktiskt ganska snabbt lärde jag mig att vita morötter med miljoner trådar inte är någe fint utan knölkolocka. Ett fruktansvärt ogräs.

Nu var det dags sätta hårt mot hårt mot denna objudna gäst.

Jag började så smått i rabatten mot vägen, kan inte gå allt för hårt fram där förrän i höst då det sitter många sommarblommor där.
men en av två tuvor fransnejlika har fått blad av knölklockan och blomstänglar. Jag fick helt enkelt ta bort den och spara en liten planta.
Det är tråkigt men hela rabatten måste grävas om i år.
Jag har nu svängt runt hörnet upp vid garageuppfarten och gjort ett jätte jobb där. Tog mig 2 dagar att rensa bort så mycket jag kunde.
Hittade också mängder med lökar som aldrig orkat upp i rabatten på de senaste åren.
 ovan har Erik lagt på barkmull. Vi har lerjord så man måste berika jorden med mullämnen, barkmull eller torvmull.

Här satt det tagetes någon har ätit upp dem?

 Ser snyggt ut nu. En lite hemlig entré, det gillar jag.

Började med min pärlrönn som inte mått så bra någon gång, ser dock ut att ta sig i år. Under den växte massor med vit flocknäva. Jag tvingades rensa bort dem för att komma åt knölklockans rötter. Hittade massor av lökar även där som inte blommat på flera år.

Jag har nu sorterat all lök och skall sätta tillbaka dem. Frågan är bara hur de ska få rum? Många låg så djupt att de inte orkat upp till ytan och blomma.

Min trädgård är underbar men det finns massor att göra i år.
Kanske måste jag gräva om aklejarabatten då de börjar se malätna ut och inte orkar blomma så vacker t som de brukar.
Rabatten under är ganska ny.
 I den börjar perennerna äntligen ta sig och börja växa.


 En skir liten växt kan vara grusnejlika.
 jungfrun i det gröna älskar jag.
 Purpurklätt fick jag en planta av en vän den sprider sig lyckligt överallt, men nu rensar jag bort den där jag inte vill ha den liksom aklejor som spridit sig själva lite varstans.
 
Tröttnar aldrig på Fingerborgsblomma, jag och humlorna.
Vi har i år fått besök av tre igelkottar. Två killar och en tjej. Tjejen är orädd och vill gärna komma in. De brukar få lite katt/hundmat runt 20.00 på kvällen. Kommer inte maten precis kliver damen in. Härom kvällen gick hon ända in i Hannas rum för att tala om att det bar bajs i vattnet.
Det är vilda djur så vi vill INTE uppmuntra till för nära kontakt. Men vi har heller inte gjort något för att de ska bli tama.
Kanske har hon tillhört någon av de kullar som växt upp i vårt bostadsområde genom åren?

Söt är hon i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.