jag

jag

söndag 9 december 2018

När ingen kan göra något.


Dottern blev alltså av med aktivitetsersättningen precis när hon skulle få en praktikplats och hjälp till ett arbete.
Vi blev sjukskrivna, men utan pengar.
Vi gick till socialen men där kan man inget få om man har en häst. Oavsett om hästen är ens livlina i livet.

Utan inkomst kan man inte få hjälp till ett arbete.
Plötsligt är man ställd utanför samhället.
Utan oss föräldrar hade Hanna hamnat på gatan.

Utan häst och hem hade min dotter inte levt.

Bra! en mindre tycks samhället tänka, kanske är det så vi ska minska jordens befolkning i de "rika länderna" vi mördar de fattiga. Konstigt det känns bekant....

Hade hon varit invandrare hade det varit annorlunda.

När Ryssland styrde Lettland led Letterna, de fick ingen hjälp i fattigdomen de bodde i skjul. Ryssarna plågade dem.
När Lettland blev fritt gav man igen med råge.
Jag ser att det är så nu.
Nästan överallt där man kommer sitter det en nysvensk och de ler stort när de talar om att man inte har några rättigheter längre. Vi mötte svenne hatet först på AF sen på F-Kassan och på många andra ställen. Hon på f-kassan kunde inte ens svenska det gick inte att höra vad hon sa.

Jag tycker självklart att nya svenskar ska ut i arbete men fan i mej inte förrän de kan tala svenska och förstår svenska.
Många av dem jag känner har kämpat hårt med språket för att komma in i Sverige var allt deras slit förgäves?

Nä såklart är det inte nysvenskarnas fel att det ser ut som det gör, det är vårt eget fel.
Vi ser alltid alla andra som bättre än oss själva. och vi slickar alltid rumpan på andra nationer samtidigt som vi slår oss för bröstet och ska gå före i allt.

Så jag ringer kuratorn på ett av ställena Hanna går. Hon är len i rösten men vet ingen lösning. jag ber om ett sip möte men det anser hon är meningslöst. Frågan är varför?

Om man inte är berättigad socialbidrag har man tappat alla rättigheter och ingen bryr sig.

Därför avbokade vi alla möten och alla åtaganden f-kassan hittade på att vi skulle gå på för att få ersättning. Utan ersättning inga skyldigheter.

Då kom hoten.
Om du inte kan gå på möten då ska du läggas in på psyket.
men det är ju er hantering av mig som människa som lett till att jag mår så här dåligt.
Man kan bli tvångs om händer tagen......

Känns bekant även det från någon gång på 40-talet när vi dessutom tvångssteriliserade fattiga sjuka mfl. och satte dem på tukthus....
andra hade arbetsläger...


Min dotter led av sin diabetes men samhällets oförmåga att bemöta henne som en normal ung kvinna som bara ville ha ett arbete där hon slapp äta i en smörjhall och där det finns regelbundna raster och tillgång till toalett. Helst också inte så stressigt att hon tappar fotfästet i tillvaron.

Då tickade samhällsmaskineriet in, ju mer hon försökte desto fler hinder.
För tre år sedan fixade hon en praktikplats men fick veta att man måste ha en huvudman bakom praktiken. Af kunde inte tänka sig det.
Jobb med stöd trodde hon var utvecklingsstörd, Örebro komp behandlade henne som skit och påstod att hon var aggressiv. Vilket min dotter aldrig har varit och aldrig kommer att bli. ingen av dem kunde tänka sig att låta henne få gå på praktiken. I stället har hon nu skickats mellan myndigheterna i tre år.

Alla ska ut i arbete.... men samhället bestämmer vilka.
I Odensbacken har hon sökt deltids/tim vik men fått veta att alla som jobbar på Gården och i skolan mfl ställen har utbildning. Vilket är en ren lögn, jag vet folk som jobbar som inte ens har betyg från gymnasiet min dotter har betyg och bra betyg i alla ämnen. Säg som det är vi tar bara in släkt och vänner och barn till kollegier.

Samma sak som på Blomsterlandet, där anställer man bara släkt och vänner. Jag handlar aldrig mer där.
Varför ska jag gynna ett företag som bara gynnar sig själva?

Hur ska verksamheter, myndigheter, riksdag och regering kunna fungera optimalt om man tillämpar svåger politik?
Förr diskriminerades kvinnor idag fler än som vet om det och inte bara kvinnor....

Nu vet vi i alla fall vart vi är på väg. vi har nu passerat 40-talet både i Sverige och Tyskland och är med god fart på väg mot stenåldern.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.