jag

jag

torsdag 6 september 2018

Slut på sommaren



Egentligen har vi inte fyra årstider längre.
Vi har regnperiod från och med augusti in i februari.
I februari börjar vintern oftast en vecka före sportlovet.
Den håller i sig in i april i värsta fall maj.

Sommaren börjar i maj och sträcker sig in i juli men i bland bara in i juni.

Men nu har vi höst. Dock är hösten minst 2 veckor försenad. Jag ser det på de bilder jag tagit tidigare år.

Nu har jag i alla fall börjat mina "höst jobb"

I veckan har vi grävt utmed alla rabatter, rensat ogräs och plockat bort det som ska bort.
Vi har kant grävt runt bärbuskar och träd.
Jag har sågat ur Jostabär och Paradis busken, när det gäller den sistnämnda så får jag göra mer i vår. Nu tog jag 4 grova grenar.

min rost  angripna krusbärsbuske har jag sågat ner till backen, ska lägga på ett tjockt lager ved aska under och hoppas på att det räcker, annars får jag gräva upp den. Ved aska är bra mot liljebaggen också.

Jag är lite orolig för min Guld smällspirea som nog kommer fläkas av vintersnön.
Funderar också på att flytta min kamelia schersmin och min lilla gulbladiga paradisbuske som sitter i rabatten ut motvägen just där jag gjort en äng av blommor. Nu inser jag att när den blivit stor har den kvävt alla lökar och döljer alla perenner, lätt att va efter klok. När jag satte den förra året tänkte jag att ängen skulle va tills busken blev stor men jag blev så förälskad i min lilla äng att jag fått ändra mig.

Jag har en hel del kvar att göra.

Tvätta fönster utvändigt, klippa ner perenner, rensa bland jordgubbarna, ett runt land kvar att rensa och gräva ur.
Vi måste göra plattgångar och altan för annars blir det svårt att skotta snö.
Rensa kanter från ogräs runt gångar, garage och kantstenar.

Plocka av Aronia bären innan Sidensvansarna gör det.
Sen måste vi klippa in häckarna bland annat vi vägen så snöplogen kan ploga, men också mot uppfarten så det inte blir överhäng. Resten av nedklippningen får vi göra i vår och det tänker jag ta hjälp med.

Sist lägger jag på ett lager jord eller barkmull.
 Runt några träd och buskar höstgödslar jag för att av mogningen skall ske lättare.
Det är också dags att plocka upp Amaryllislökarna som varit på sommarvistet i drivbänken ute.

Några blommor blommar tills snön kommer eller i varje fall tills det kommer en riktig frostnatt.



Så nu har jag fullt upp. i dag ska jag gå igenom alla vår bilder för att få en uppfattning om var jag kan sätta de 90 lökar som kom i går, törs knappt säga det men det kommer 10 till av sorten narcisser den heter Bellsong. Jag har också köpt ett gäng narcisser av en gammal sort och vanlig Rysk blåstjärna som jag har gett bort i 30 års present och lovat sätta också.

Som du ser är det trångt om saligheten i mina rabatter. Vilket beror på att jag köpt ungefär 100 lökar per år i 15 år.
Det ser ut som ovan överallt, men som bekant kan Tulpanerna vara borta nästa år, somliga orkar inte blomma mer än en säsong. Narcisser kan också gå ut sig men då får man gräva upp dem och ta vara på sidolökarna, om man minns var de satt....


 
 
Hösten är verkligen något att ser fram emot.

 
Förvisso är det jobbigt att ställa sin trädgård i ordning inför vintern och att sätta 100 lökar som man först nästa vår får se resultatet av i bästa fall. Kommer regnet och kylan får man njuta av både höst och vår från köksfönstret. Det har jag i åtanke när jag planterar mina lökar. Jag vill kunna se dem från köksfönstret eller när jag är på väg in genom entrén.
Jag har också i åtanke att du som går förbi skall kunna se och njuta av blomsterprakten.



 


Det är trädgården som får mig att orka leva omsluten av värk och hinder i livet.


Lökarna kommer från : https://www.bulbs.se/

Gå in och titta men en liten varning är på plats, man får skärpa sig för annars kan det bli dyrt.

Bilder från min trädgård när allt är klart inför hösten kommer snart.
Visst är det märkligt att det man njuter av om 7-8 månader görs nu?



ovan några av mina bästa köp.

Bilder på några av nyförvärven.


Alla från Bulbs.se.
bra kvalitet, snabb leverans och tja ett bra företag.

jag kommer också köpa några Amaryllisar från dem då jag är mycket nöjd med dem jag köpte förra året.

Så kolla bloggen igen men framför allt gå förbi och se på blomprakten innan de fryser ner. Huginvägen 17 i Odensbacken.






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.