jag

jag

söndag 4 februari 2018

Örebros byggboom en katastrof för framtiden.



Tusentals lägenheter byggs i Örebro.
Gäddestavägen 4 E, Björkhaga, Örebro 2 rum och kök 9330 kr i månaden. ÖBO.

Om man flyttar in i nybyggt kan man få rabatt första året. men 4000 för en etta?

Nu är det inte hyrorna jag tänker på ang rubriken, det är sättet man bygger på.

Allt i dag handlar om klimat påverkan. ALLT.
Vi ska ha bilfria städer. Vi ska köpa närodlat och vi ska helst cykla till jobbet eller åka kollektivt.

Jag köper alltihop, rakt av. -Men....

Var är tanken på framtiden och det samhälle som idag håller på att växa fram?
Var?

Vi bygger fortfarande på höjden, vi packar ihop människor i lägenheter mitt i städerna.
Tätt, tätt som fågelholkar, fast inte ens fåglarna bygger bo så nära varann..
Vilka ska bo såhär?

Vi bygger fler supermarket, fler köpcentra och fler av allt.
Vi bygger ännu fler kontorslokaler, för vem?


Vi gör gator så smala att de korkar igen för alla tycker vi inte ska ha bilen.

Men hur ser livet ut för olika grupper i stan?

De unga, de vill bo centralt kunna gå på krogen, gymmet och ha nära till jobbet.
De som fått barn vill ha nära till affären, dagis, skola och jobbet såklart.
De äldre vill ha nära till affären, vårdcentralen och bussen.

Vilka ska då bo i stan?
Vem bygger vi för?



Nästa blogg handlar om framtiden så som jag ser den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.