jag

jag

lördag 24 december 2016

Ugnen som fick nytt liv.

Vår spis hackade sig fram, nu innan jul. Den tog vääldigt lång tid på sig att värma plattorna och mitt i julbaket började den grädda ojämnt. Jag beklagade mig för svärfar som genast fann på råd. Jag kunde få faster Annas spis. Jag blev väldigt glad. Hon skulle ändå köpa en ny igen. Hade för mig att hon köpt den här i somras på blocket???

Maken for snabbt i väg för att hämta spisen.
Vår konkades ut och den nya konkades in.

Men det blev lite av en chock.

Jag visste inte om vi skulle skratta eller gråta.
Nu förstod jag varför faster rusat åstad och köpt en ny, för denna som den såg ut gick inte att använda att griljera julskinkan i eller baka bullar.


Så vitt jag kunde förstå har det skett en explosion och en brand ugnen. Lampan fungerar inte och i taket sitter det något som liknar bränd folie. Jag antar att faster glömde titta i ugnen precis som pappa när han hämtade den.

Anna sa i och för sig att den var smutsig men något sånt här kunde jag inte drömma om.

Men det finns ingenting som inte Mr Muscel  rår på. Jag skurade i två timmar. Men lämnade galler, sidgaller och plåtar  därhän. Vi tog helt enkelt det som var bättre på vår spis till den nya.

Så här är vår nya spis.

 och här är de nybakade bullarna

 
Jag är mycket stolt över mig själv och tack faster Anna!
 
 
Jag önskar alla
en riktigt
god jul!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.