jag

jag

söndag 24 juli 2016

Sommaren som inte blev som jag tänkt mig




Ibland blir det inte som man tänkt sig.
Det blev det inte i år heller.

Hanna började jobba i stan och får gå upp 3.30. Hon kommer hem runt 17.55.
Hon är helt slut och jag är så orolig.
Hennes hjärta går för skräddare och skomakare och hennes blodsocker är mycket instabilt.

Till råga på eländet så blev hon plötsligt sjuk av Concetan som gav henne diarré och magkramper och det har hon haft ett tag ja till och med i ett år men nu blev det akut.
Jag började kolla hennes mediciner och fick se att concertan kan ge just detta symtom. Vi satte ut den och hon blev bra.

Jag krampade sönder i musklerna i vaden och kunde knappt gå. Kort därefter stukade jag foten så svårt att jag inte kunde stödja på den.

Som om inte det var nog så kom värmen.
Hanna som har svårt med värme måste nu ligga mot hetahusväggar i stan och rensa ogräs.

Mitt i allt detta blev makens bil påbackad och den historien är inte slut än. Folksam ville skrota bilen för att lyset gått sönder, det är en lack skada på spoilern...  vi fick hjälp av kusinen min och hans kompis att byta lyset som vi köpt på skroten för 1200 kr så långt var ju allt bra.

Men där tog pengarna slut.
Vi hade alltså inte råd att åka på semester så det fick bli några korta dagsutflykter.

Första resan gick till Karlskoga och Nobelmuseet, vilket var en gigantisk besvikelse. Jag är inte så intresserad av kanoner.
På vägen hem besökte vi Hallebo som är en gård med allehanda djur. Fint och ett tappert försök att göra något med nästan ingenting.  Som besökare utan små barn var det sådär. Men det intressanta är att de flesta djuren är genbanksdjur och alltså utrotningshotade och värda att bevara.


Nästa resa gick till Odlar glädjen i Eskilstunas utkant. En gigantisk besvikelse, för jag trodde det var en enorm handelsträdgård. Men också en fantastisk glädje för de har så många sorter som annars inte finns att få tag på. Tjejen Eva som äger stället är jätte trevlig och hon har egentligen en postorderfirma där hon skickar sina unika plantor över hela Sverige. Jag köpte en flerfärgad paradisbuske som jag redan älskar trots att jag inte kunnat sätta den.
Paradisbusken är underbart vacker när den blommar i juni men sen ser den så trist ut resten av året men inte denna.
Se själva så vacker blomningen är.


Sen kom torkan och det var ju torrt i jorden innan. Vi vattnade om kvällar och nätter ibland också på dagen. Men det hjälpte inte alla de 150 små plantor jag satt ut under försommaren, de dog.
Överlevde gjorde några plantor på strategiska ställen.




När det blir så här så tröttnar man lite. Någon har också börjat äta på mina petunior..

Men så finns det som får hjärtat att svälla och livet att ändå ha en mening.







 
Och igår plockade jag av våra bär i trädgården. Det blev lite sådär 3 l vita vinbär, 3 l röda vinbär och 2 liter svarta. En halv lite krusbär. Blåbären har inte haft någon skörd att tala om än. Har plockat mig en tallrik till frukost ibland.
Våra rabarber har inte mått så bra i år så jag fick massor av en väninna som vi sen fick 8 l saft av.

Jag ska köpa kogödsel och dränka dem i, i vinter så kanske de får fart igen.

Eriks jordgubbar var få men goda och mina smultron torkade upp dem ska vi ge en ny chans genom att plantera dem som kantväxter vid gången i ny jord i höst.
Det blev alltså inga vackra snittblommor att ta in som i fjol.

För mig är sommaren slut nu.
Det mesta av blommorna har blommat över eller är inne i en rätt ful växtperiod.

Jag längtar nu till hösten.

När min benved får karmosin röda blad och hela trädgården går in i en ny "blomning".
Under pärlrönn, spirea och benved. efter dem min prydnadsapel får röda bär och aroniahäcken blir till en eld med svarta bär.



 


Men nästa år, då....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.