jag

jag

tisdag 21 januari 2014

Vi köper ständigt nya teknikprylar, tv, stereo, dator, padda och telefon, för att nämna några.
Vi köper dyra saker som vi egentligen aldrig klarar av att använda fullt ut.
Prylar som strular mer än de gamla gjorde.

Vi köper prylar som idag är så avancerade att inte ens supporten kan förklara vad som gått fel eller ens hitta felet.
Så är det för min dotter. Hon köpte i somras en Iphone 4s. Den funkade bra men så endag före jul började högtalaren brusa. Det gick inte stänga av bruset och således gick det inte tala i telefon eller lyssna på musiken.

Vi lämnade in den.
Telia kunde inte fatta vad som var fel eller ens åtgärda det så vi fick en ny.
Väl hemma började dottern fundera på varför hon inte fick imessen kompisarna skickade, vi åkte in till Telia stod i kö i en timme och fyrtiofemminuter!
Uppgradera, sa de vi åkte hem.
Gick inte.
När vi kom till Itunes så låste sig mobilen.
Ringde supporten i en timme, funkade inte.
Tillbaka till Telia som ringde alla utom gud.
Måste igenom Itunes hem igen.
Kopplar upp skiten går inte, supporten ringer hem.
Supporten kopplar till Iphone supporten som trälar med telefon helvetet i två timmar funkar inte.
En kompis ger oss en ledtråd.
Jag loggar in på Itunes klickar av misstag på knappen godkänner du att Itunes, apple får tillgång till alla dina filer, anteckningar och bilder. Ja då funkar det att uppgradera telefonen. SKRÄMMANDE!!!!!
För att hennes nya Iphone skall funka måste apple ha tillgång till all information som är lagrad på den, VEM MER KAN DÅ KOMMA ÖVER BILDER, ANTECKNINGAR, KIKLISTOR OCH KONTAKTER MM????

Idet här landet gnäller vi över övervaknings kameror och FRA lagar men INGEN höjer på ögonbrynen åt att ens privata information i form av bilder mess kontakter och anteckningar kan hanteras av vem som helst.

Vi köper dyra produkter som är smartare än oss själva för pengar vi ibland inte har.
Dotterns telefon kostade 6000 kr med allt hon skulle ha i den.
Vi luras köpa dyra tilläggsförsäkringar där de vanligaste felen dvs mjukvarufel inte gäller.
Vi blir rekommenderade att slänga mobilen i toaletten och ta ut en ny på försäkringen hos vårt eget försäkringsbolag.
Jag anser att det är bedrägeri och att lasta över kostnaden för dåliga elektronik prylar på en annan aktör.
Om man säljer en elektronik pryl så skall supporten kunna ta hand om alla fel som uppstår, kan dom inte det så skall man få en ny telefon.

Elektronik prylar skapar behov som vi inte har, de tränger in oss i ett hörn.
Man måste hänga med, man måste köpa.
Man köper dyrare saker än man behöver för där står säljaren och säger att den här prylen är inne och så vass så du blir värst på hela gatan, skolgården....
Att jag sen inte vet hur jag använder den spelar ju ingen roll... eller..

Där slog tv reklamen huvudet på spiken, ni vet den där reklamsnutten när grannen åker och byter tv för att grannen köpt en större..
Men det är ju precis så!

Hur många av oss här kan ställa in sin kamera eller ens vet hur alla finesser används?

Jag har Windows 8.1 på den här datorn och den driver mig till vansinne varje dag. den är kort och gott inte kompatibel med sig själv.
Outlook  som hanterar mailen är sjukt värdelös och omöjlig att använda.

Vad göra?
Jo när februari lönen kommit skall jag lämna in skiten och köpa windows 7. Jag skall ladda ner live mail 2011 och njuta av att få något som jag förstår och som fungerar.
Jag skall köpa ny telefon, för det måste jag men det blir en äldre modell utan pekskärm.
Jag behöver inte nya prylar, jag behöver saker som fungerar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.