jag

jag

söndag 12 maj 2013

Buss resa på odensbacka marken 2013

Sonen och maken åkte buss från 1954 en scania-vabis. Max farten var på hela 65 km/H.
Vi som minns dessa minns också brummet från motorn.

Rena nostalgi trippen för mig som minns dessa bussar från min barndom i Småland.
Minns lukten också och hur blöt man blev i baken av att sitta på sätena av plast.
Att jag inte blev av med varenda framtand är ett under då jag brukade roa mig med att sätta tänderna mot handtaget och känna vibrationerna i munnen, som en slö tandläkarborr..


Ja så här såg de ut invändigt, skräcken var att behöva sitta på de säten som satt på tvären, varför jag avskydde det minns jag inte.

" Föraren växlar ej större belopp än 5 kr", det var tider det!
Ingen konduktör behövdes, föraren tog betalt när man gick på. I nederkant  på bilden syns växlaren för småpengar.

utsikten bakåt kan inte ha varit så häver...
För sonen som är väldigt bil och fordons intresserad var detta en upplevelse.

Å så är resan slut, det gamla möter det nya för en dag.
Allt var inte bättre förr men ofta mycket snyggare.

Fotat har Erik Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.