jag

jag

torsdag 1 november 2012

Östernärkes framtid


Det pågår en diskussion på FB om vår bygds framtid.
Vi är en handfull människor som tycker.
Åsikterna är mer eller mindre realistiska, men en brainstorm är sällan konkret realistisk.
Många viljor, många idéer.

Det här är ju min blogg, så här tänker jag skriva vad jag tycker och tänker.

Vad har vi?


1.Vi har ett samhälle 3 mil från Örebro.
3 mil från Vingåker och tågstationen.
3 mil från Kumla med dito.
Att ta sig från vår ort till dessa samhällen tar i runda slängar 30 min.
40 min på vintern.

2. Vi har ett samhälle på deken, hur tråkigt det än kan te sig.

3. Vi har sviktande barnantal i hela Östernärke, och därmed är alla våra skolor hotade.

4. Större delen av invånarna är troligen pensionärer möjligen med undantag för St Mellösa.
5. Det är 2 års kö till en lgh i PG Jönssons fastigheter här ute.
Det krävs 1000 poäng på ÖBO för att få en lgh här ute (Ca 2.7 år)
Diskussionen som pågår nu är att fler företag skall etablera sig ,alternativt att vi själva startar nya företag.
Så vad göra?

Slutsats:

1. Vi borde kunna attrahera folk från Stockholm. Om vi har tillräckligt intressanta bostäder. Pendlings tiden bör inte bli så mycket längre, snarare tvärt om än vad den är från Stockholms kranskommuner.
Vi behöver marknadsföra oss som ett alternativt boende.
2. För att locka hit boenden borde vi prioritera en upprustning av centrum.
Vi har ju många fina välskötta fastigheter som bedriver verksamhet.

Använda tomterna efter fastigheter som inte längre tillhanda håller service( dvs. riv skiten) bygg bostäder eller anlägg grönytor.
3. Vi måste få hit barnfamiljer. Vi har bra ändamålsenliga lokaler en lugn miljö och närheten till naturen. Låt skolorna profilera sig och låt det vara en konkurrerande faktor gentemot skolor i stan.
Men då behövs bostäder.

4. Många allt äldre pensionärer, som får allt svårare att gå och ta sig fram.
Färre och färre flyttar till äldre boende. Vi behöver lgh för äldre i närheten till vårdcentralen och affären. Förslag är att bygga dessa bredvid Jacobsons möbler där Axberg har sin bilverkstad. Anlägg en park och gör asfalterade gångvägar till affär och VC.

5. Om det är 2 års kö till lgh här ute måste det tolkas som att det faktiskt är lgh brist. De flesta som flyttar hit är barnfamiljer och en och annan pensionär. Ökar vi lgh beståndet borde det bli fler barnfamiljer här.
Förslagsvis bygger man till i etapper inget nytt förrän allt är uthyrt.

Att upplåta tomter till privatpersoner är meningslös för har man råd köpa ett nytt hus, har man råd att bygga det i stan! Det är få barnfamiljer utan hög inkomst som ens får lån till ett sånt bygge.
Kanske skall man också bygga några få lgh för familjer med många barn?
Dvs. 5-6 rum?

Sen anser jag att de grönytor vi idag har som sköts av kommun mfl måste skötas bättre.
Vildvuxet gräs och sly hör inte hemma mitt i ett samhälle. Titta på Högsjö så ser man hur ett samhälle skall skötas eller Brevens.

undantaget kvarnbacken som är ett fint rekreatons område mitt i samhället, lite fler bänkar kanske?
Nu har jag utgått mest från Odensbacken.

Men ett tågstopp i Kilsmo skulle kunna bli ett lyft för den byn också.
Vet inte hur det ser ut på lgh fronten i Kilsmo, Asker och Brevens.
Som det verkar finns det brist på Lgh i hela Östernärke.
En tanke jag har är att man bygger som man gjorde förr i Brevens, dvs man får del i en liten ladugård där man kan hålla höns eller lite får.
Man får en jodplätt till lgh och kan odla sin egen potatis alt. Man kan hyra en bit jord, då riskerar man inte att någon låter det växa igen.
Att gå lite tillbaka till torpartidens tänk är inte fel det ligger i tiden.
Likaså ekologiskt boende.
Tänk om man kunde bygga ekologiska lgh vid Hjälmaren, istället för att upplåta marken till villor.
Det här går att utveckla i det oändliga för det vi har här ute är natur.
Om man då startade ett kooperativ där det går att hyra båtar, kanoter cyklar mm
Då skulle man öka attraktionen .

Personligen tror inte jag att företag är lösningen när ett samhälle avfolkas och dör.
Jag tror det är människor och framför allt barn som är lösningen. För barn är framtiden.

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.