jag

jag

söndag 15 juli 2012

En förbannad sommar. 2012


Sommaren började bra, dottern fick bättre betyg än vi vågat
hoppas på.
Men det fanns ett orosmoment, Midsommar.

Dotterns pojkvän sa att det skulle komma 7 ungdomar med honom och tälta i vårt trädgård.
Det är väl okej, men jag väntade själv gäster.
Eftersom jag sommarstädat vårt hus under en längre tid, var jag inte riktigt fit for fight.
Jag hade svårt få med mig högerbenet och höften på vänster sida värkte nu dygnet runt.

Jag skrev små sms till dotterns pojkvän och talade om att de fick betala inträdet själva och stå för en del av maten.
Jag insåg ju att vår ekonomi inte skulle hålla för 7 hungriga killar i tre dagar
Frukost, lunch middag fika och mellis.

Med tanke på att vi skulle ha gäster i Eriks rum bestämde jag under våren att vi nog var tvungna skaffa dörr till vår sängkammare, bästa snickaren Anders kom och satte upp dörr det blev en vit istället för de bajsbrungula som är original.
Billig var den så jag bad Anders byta alla på övervåningen.

Den dörren har varit en välsignelse hela sommaren, tänk att kunna stänga dörren och slippa alla ungar som stannar i dörrhålet och frågar “varför ligger du?”
Vad svarar man små oskyldiga barn?
Benen bär mig inte så nu vilar jag tills jag känner att jag har ben igen?

En dag kom ett konstigt ljud.
Det lät som om någon klämde ihjäl en katt i en dörr som gnisslade.
Jag rusade upp på övervåningen och slet upp luckan till ventilationen.
Mycket riktigt motorn lät förfärligt.

Bara att stänga av och ringa första ventilationsfirman i telefonkatalogen.
Dom kom samma dag!
Tog med sig fläkt motorn och gav mig den andra för rengöring.
Dagen före midsommar satte de tillbaka allt och så funkade det igen.
Vi slapp bo i en fuktig ångbastu i ständigt korsdrag.

Midsommar kom och då kom min älskade kusin Thomas med dotter samt min dotters pojkvän utan kompisar.
Vi hade otroligt kul.
Thomas är schysst och hjälper gärna till med lite av varje, diska och handla mm.
Han har själv en sjuk fru så han vet..

Med Thomas följde två hundar, jag var lite orolig för det, men det gick såå bra.
Mina barn älskade dessa hundar och jag hade kunnat behålla dem. Chevalier King Charles heter rasen.

När Thomas åkt någon dag senare kom Tonny min andra kusin från Dalarna på bågen.
Det är lika roligt varje gång och sonen fick åka en repa.

En eftermiddag efter regnet hade vi bara hälften av alla tv-kanaler kvar som tur va hade grannen ute en antennfirma som jag haffade i farten, så nu ser vi tv även när det regnar…

Lugnet lägrade sig, dottern åkte till sin pojkvän vi åkte till Universeum i Göteborg med Erik.



Han var eld och lågor, jag tyckte nog det var överskattat.
Så uppstod diskussionen om vi skulle gå in på Liseberg eller inte.
Jag sällade mig till sonen, Liseberg, men det är sällan vi andra får som vi vill, så vi åkte västkusten ner för det ville Kim.

Vi hamnade i Ullared 45 min före stängning.
Han ändå plocka på oss varor för 400 kr.
Jag galopperade till hästavdelningen och såg med chock att skorna jag köpt till Hanna för en 14 dagar sen för 990 kr kostade 250 kr där.
Eftersom jag vet att hon behöver ridbyxor, strumpor och en jacka kollade jag priset på det och fick nästa chock, ett par ridbyxor från samma tillverkare som dom vi titta på hos Till Häst för 600 kr på rean kostade här 175 kr.

På väg ut stötte vi på Ola-Conny till min och sonens glädje.
Jag tycker karlen är snygg och trevlig Erik är helt såld på Ola-Conny i Ullared.


Så skulle vi åka hem.
Maken körde allt mer aggressivt och jag bad att få köra min egen bil en bit och så blev det, jag körde till Gränna där vi stannade och köpte polkagrisar.
Redan nu bestämde vi att vi skulle åka tillbaka till Ullared följande torsdag.
Dotterns pojkvän skulle med och han kom på onsdagen.

Onsdagen kom och vi skulle hämta killen vid tåget, men eftersom Erik skulle träffa någon på stan så åkte vi ut till Marieberg.
Maken gick för att hämta bilen och det dröjde så jag ringde kommer nu sa han.
Mitt för bolaget väjer han för en tant med rollator och kör över en stolpe för handikapparkering.
Han blir nog lite chockad och åker och hämtar mig vi åker tillbaka och ringer polisen.

Sen går vi in och anmäler att vi kört ner stolpen, naturligtvis har någon redan anmält det…
Min bil har hela huven och spoilern intryckt det är nog frågan om den inte går till skrot…
Jag kommer inte ha råd köpa ny handikappbil….
Vi gick upp vid 7.00 och startade färden strax efter 8.00. En färd jag sen skall glömma.
Jag vet inte om maken spelat för mycket rallyspel men det kändes som om vi åkte i need for speed istället för vägen.
Böner hjälpte inte jag blev argare och argare.
Väl nere köpte vi först dotterns ridkläder och så lite annat.
Mittunder shoppingen ringer stolpgubben och anklagar oss för smitning, jag blev rasande. Du kan ringa polisen sa jag, det är nämligen anmält dit och vi anmälde det i receptionen på Coop också.
Han blev lite trevligare efter det.

Hemvägen trodde jag att jag skulle dö.
Vid ett par tillfällen var det nog på håret, mer än så kan jag inte säga.
Bara att när vi svängde av i Borensberg sa jag uppgivet till maken, “ja nu har ju du fått ditt lystmäte” han förstod inte alls vad jag talade om.
Detta är det som hänt. Sen har vi lagat makens bil för 5000 kr då styrleder och annat skit i framvagnen varit trasigt.
Min bil fick nytt bromsrör…
Sommaren 2012 blev den hittills dyraste i mitt liv…

Jag hade dessutom lovat sonen att göra inordning hans rum han tyckte Mumintrollen var lite pinsamma på vägarna.
När jag tänkte efter slog det mig att hans bokhylla den fick jag när jag var 7 år och skulle få mitt första rum! 44 år gammal, det kallas väl kvalité!
Inte en chans att vi nu hade råd att leja bort målning och tapeter, lösningen blev att vi amatörmässigt rollade hela väggarna som det stod och befann sig.

Vi köpte färg för en tusing och jag spacklade de värsta hålen men någon bredspackling för att jämna ut bården och skarvar var det inte tal om.
Erik blev i alla fall överlycklig.
På golvet ligger USA:S flagga i form av en matta från Rusta.

Kuddar från Jotex med New Yorks taxibilar på och på golvet står flera tavlor med New York motiv.
Jag skall köpa en byrå och en bokhylla på Ikea i vitt så är rummet klart. En lampa med New Yorks silhuett finns också.
Jag har målat en stol i rött och köpt en blå dyna till….


Tråkigt nog fick vi också avliva vår kära dvärghamster Fluffy.

 En mångsidig hamster som vi haft mycket kul med... här som mus...
 Hamster mat till glupsk tonåring..
Henne delade vi allt med...
 
 
 
 
Igår åkte vi till Marieberg och köpte nya glasögon till maken.
Jag hoppas han i fortsättningen skall se hur fort han kör…
I annat fall kanske han ser vilken snygg fru han har.

Ja så här ser man ut efter alla turer och en hamster begravning. Kvar i livet finns i alla fall Gullan.
 Ja så här ser jag ut när jag inte gått genom livets mangel.
 
 
 
Jag önskar er alla en himmelskt trevlig sommar.
I morgon träffar ni mig i Askervägkyrka där jag är värd!
och på Lördag om jag lever och har hälsan skall jag fota lite på Car and Bike meet i Askersund.

Nu lyssnar jag på Thorsten Flinck som  sommarpratare...


 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.