jag

jag

lördag 15 maj 2021

Till alla unga doktorer.

 Smärta kan man leva med. Sägs det.

Nej det kan man inte.

Den förstör ens liv, isolerar en från ens egen familj och hela samhället.

Jag går Jesu väg varje dag och Jean D arc.

Jag vaknar vid 4 tiden då där med värk i armar, ben och huvud. Värken i kroppen är som om jag fått rejält med bult av ett basebollträ. Blåslagen men det syns inte.

Armarna vrider sig och fingrarna i ställningar en dansare på kinesiska operan skulle vara stolt över.

Benen krampar och jag får ställa mig upp hålla i rollatorn vid sängen och trampa ner hälarna i golvet, det går inte alltid men man får stå en stund.

Jag lägger mig igen.

Så kommer branden i varenda lem hela kroppen.

Jag vaknar alltså korsfäst på ett brinnande bål varje morgon. VARJE MORGON!!!!

Man måste lära sig leva med smärtan, integrera den i sitt liv, acceptera den. Viss gör det själv då.

lätt att säga om det värsta man varit med om är huvudvärk.

Så här uppfattar min hjärna min kropp.

Jag har en cementpelare till nacke, huvudet har två järnringar runt och någon håller på att slita av mig vänster öra och dra ut alla tänder på den sidan ansiktet och vrida loss huvudet från halsen i kramper.

Det känns som om någon klämmer sönder min nacke och det rinner kokande lava ner mot svanken.

Det är en skogsbrand i hela kroppen. Benen är en elefants de känns tunga och stela och omöjliga att flytta. Om jag försöker göra något, som att gå på toa och torka mig eller skriva så krampar bålen, ryggen halsen och det exploderar och byter sida. Muskelgrupp efter muskelgrupp, armar fingrar tår, fram och baksida på armar och ben. Magmuskler som om jag gjort tusen situps och överbelastat magen.

Kroppen kompenserar och drar ihop ryggmuskel efter ryggmuskel. Jag skriker rätt ut, jag gråter. Smärta går att integrera i livet, man kan leva med den... inte jag.

Jag har en spjut inkört i ländryggen och det brinner i underlivet och det blöder emellan åt. Det kliar konstant i underlivet och när jag tappar besinningen och trycker toa pappret mot när jag kissat lossnar hela slemhinnan. Så jag smörjer allt jag fått utskrivet och allt jag har hemma när det är som värst. Ändå brinner och svider det. 

Huvudvärken och värken i nacken ger mig synförändringar som auran vid migrän. Jag mår illa.

Tokig som jag är eller min kropp tror den att smärtan och ångesten den ger kan lindras med en fika till. Således har jag gått upp ytterligare 3 kg.

Nu har jag googlat allt jag har och blev påmind om den fibromyalgi diagnos jag fick 92. Det gjordes en neurolog utredning och det togs muskelbiopsier.

men att denna slask diagnos kunde plåga livet ur mig årtionden senare förstod jag inte då.

Jag stirrar på röntgen bilderna på axeln som har artros,

 på nacken med spinalstenos och diskbråck man ser faktiskt den hopklämda nerven och pålagringar. 

På ländryggen med diskbråck ärrvävnaden som växt in i nervbanorna. 

på bilden av min opererade droppfot 

min utbytta höft. 

På diskbråcket i bröstryggen som ger fantastiska smärtor ut i armarna. nej det är inte vanligt med diskbråck där så ingen förstår varför jag har det.

Nej säger ortopeden vi kan inte se någon anledning till att patienten har smärtor.

Har du provat Gabapentin. nej det har jag inte, nu har jag det.

Fantastisk medicin. man blir lätt illamående, jag blir yr desorienterad, trött kan inte följa med i ett samtal och kan inte se på tv eller läsa då ögonen inte kan fokusera. Den är vanebildande och kan missbrukas. 

Den kan man skriva ut men inte morfinpreparat för de kan vara vanebildande.....


Nu har jag provat igenom Tegretol, amitryptelin, Lyrika och gabapentin. Smärtan består men biverkningarna är fantastiska som att sväva i rymden med värk från helvetet.

Kramper förstår man sig inte på alls.

har sökt  och utretts på neurologen. Fick tipset att utesluta kaffe, choklad, sötsaker mm. nej hjälpte inte och då kan de inte hjälpa mig mer. för smärt stillande ska jag ju inte ha.

Jag är inte elak, men jag önskar att alla dem som inte fattar eller inte vill fatta jag önskar verkligen att ni får det jag har så ni kan njuta av att integrera detta i er vardag.


Jag är alltså en piller knarkare som vill vara hög på morfin.

Ja jag tar i snitt en tablett var tredje var fjärde dag. De smärt fria timmarna gör att narkomanen här kan stå ut i tre dagar till.

Hur länge orkar man bli torterad, misshandlad och negligerad ?

jag vet inte, men min gräns är snart nådd.

har bett om en utredning på smärtkliniken så att jag kan få rätt hjälp tills dess får jag akupunktur.

Hjälper dock inte mot artros.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.