jag

jag

lördag 15 maj 2021

krig eller fred, förlåtelse eller hat.

 

Min son har ett projekt i skolan på Fhsk i Örebro. Förlåtelse.

Vi har fått hem en bok som delvis är skriven av Sydafrikas Desmond Tuto.

Där hävdar han att alla kan förlåta allt.

Jaha. I sann kristen anda.

I dag ser hela världen på Palestina/Israel där ett folkmord och en etnisk rensning har på börjats, igen.

När jag var barn hette det heliga landet Palestina, sjön hette Genesarets sjö. och allt var frid och fröjd.

Nu ska palestinierna i Jerusalem fördrivas från de bosättningar de haft i 45 år. Ut med packet. men vem bodde där först egentligen?

Jag anser att Israel som utropades som judarnas land 1948 är Palestina och därmed palestiniernas land dvs arabernas land.

Man skulle kunna utropa en religionsfri stat med hjälp av FN. Där alla kan bo och verka sida vid sida. För sanningen är den att det finns vänskap mellan både judar och araber på grundnivå dvs i byarna och städerna. Vem eller vilka som ständigt blåser upp konflikten vet jag inte. men jag vet att respektive lands ministrar har ett ansvar. Vi måste få ett slut på denna skit en gång för alla.

I bibeln/koranen står det att man ska göra mot andra vad man vill att de ska göra mot en själv. skit i heliga krig, det finns inga heliga krig. Gud skulle aldrig starta ett heligt krig han är emot krig.

Jesus predikade fred och kärlek. Ja jag vet, ingen av religionerna islam eller judendomen accepterar honom som Guds son, men hur det än är med den saken så är Gud en kärlekens Gud inte en hämndens Gud.

Jesus säger att om någon gör dig orätt gå ut ur staden skaka dammet ur din mantel och från dina sandaler. eller om någon slår dig på din högra kind vänd den andra till honom också. Det står INTE slå ihjäl den jäveln våldta hans hustru och dotter och bränn ner hans hus.

Oavsett om man ser Jesus som Gud son eller en vanlig skit pratare så sa han ändå kloka saker och han kallade allas vår Gud för fadern i himlen. Oavsett om man kallar Gud för fader, Allah, Jehova eller nått annat så var det ändå Guds ord Jesus spred på jorden. Varför kan hans folk hans eget folk av David släkt inte följa det? för att Abraham hade två fruar var de ena blev judarnas stammoder Sara. Hagar som var hans tjänarinna blev stammoder till islam. Så en man är skuld till ett krig som pågått sen hedenhös. 2021 lever alltså palestinier och israeliter på stenåldern, ständigt mata den eld som heter hat och avundsjuka.

Hur får man slut på det? Jag vet inte. Det jag vet är att det ständigt underblåses av regeringarna och olika terror grupper. Då finns det några vägar att gå.

1. USA lägger en rad atombomber över landet och gör om det till en radioaktiv zon obeboelig.

2. Man ställer upp lika många judar som araber med familj mitt emot varann ger den äldste ett vapen i var grupp och ber dem skjuta varann. När siste man är död skjuter vi den som överlevde. Fast vem vill riskera att ens barn skjuts av den andre så vem skjuter först? då kanske det blir dags skaka hand och gå vidare. För det man inte förstår är ju att de skjuter varandras barn och om det är okej ja då har man ju sagt ja till att någon får skjuta ens egna också.

3. Vi FN utropar staten som en religionsfri stat där alla kan bo men inte utöva sin religion.

4. Fred. allas rätt till att leva bo och verka i staten Abraham. Han var ju ändå först där. 


Så till den springande punkten, kan allt förlåtas av alla? NEJ Desmond.

Det sägs att mobbaren mår sämre än sitt offer. Men om man säger att allt kan förlåtas då avsäger man sig ju sin egen upplevelse för att ge sin nästa absolution. Vi har alla ett val, att gå vidare och inte bli elak eller att leva ut vårt hat på någon annan. 

Mobbing om vi fortsätter på det temat är något som förstör livet för offret för resten av dess levnad.

jag vet det. man blir aldrig mer människa. Jag pratade med min dotter om det i går i bilen hem från träningen. Mobbingen satte djupa spår i henne. Hon är rädd för andra människor. Hon litar inte på sig själv har inget självförtroende. Trots att hon är intelligent och street smart tror hon inte hatt hon klarar något. Ändå gick hon ut med lysande betyg från gymnasiet. Får beröm på de jobb hon är på. Hon är noggrann och ansvarskännande. Ändå har hon så dålig självkänsla att hon har ont i magen varje dag för vad människor skall tycka om henne. Har jag förlåtit hennes lärare eller hennes mobbare. Aldrig i helvetet. Över mina döda ben. Men jag suktar inte efter vedergällning, jag hoppas Gud står för den.

Varför är det så viktigt för vissa människor att stampa på de svaga?

Kan en nation förlåta ett folkmord, en invasion eller ett försök att utplåna dem. Nej. Se på forna Jugoslaven. Är det fel av Ryssland att annektera Krim? Nej för det bor bara ryssar på Krim.

Vore det fel av Ryssland att annektera Estland, Ja för där bor det ester.

Hur blir det nu med det stora imperiet Great britten. Det kanske går åt helvete.

Inte ens kungahuset kan förlika sig med färgade människor, eller sköra för den delen heller. Hade de varit schysta mot Diana hade hon kanske levt idag. Hade Charles fått gifta sig med sin ungdoms kärlek Camilla hade han inte tillbringat bröllopsnatten hos henne istället för hos sin unga fru. För vad spelar det för roll vem man äktar? hellre låta honom bli lycklig än se honom förstöra livet för en unga, oskuldsfull jänta som inte haft det så lätt i livet. Det blev hennes död.

Henrik den 8e splittrade Irland och England när han konverterade från katolicism till protestantism när påven vägrade honom skilsmässa och la en bannlysning på honom. Han undvek den genom att byta religion och ett antal fruar. 

Kvar i katolicismen blev Irland förutom distriktet Ulster dvs norra Irland, som också var den industriella delen av Irland, resten var farmar land som led svårt av fattigdom. Det har varit krig mellan de båda delarna av Irland i evigheter. Men så slöt de fred. Ändå pyr det under ytan vilket vi nyss sett prov på.

Nu har Stor Britannien lämnat EU. Något som varken Wales, Ulster eller Skottland gillar.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att de lämnar unionen. Jag hoppas Australien gör det samma.

För hur bra är man på att se till alla om man inte ens kan hålla ihop sin familj? Hur kan man se ner på färgade om man är kungahus över Australien med det urbefolkning? 

Jag vet inte hur mycket som är sant av det som prinsparet av Sussex berättade i tv men det är skrämmande. Även Englands kungahus lever på stenåldern.


Så kan man förlåta?

Kan man förlåta taskiga rykten om ens fru? rasistiska uttalanden(om de är sanna) om en barn?

Kan man förlåta en svärdotters påhopp på hela familjen?

Jag vet inte.


Vi lever i en tid av ond bråd död. Människor vi känner dör i denna pandemi.

Hur kan små saker bli så stora när döden är så nära?

Kan allt förlåtas nej absolut inte.

Kan vi försonas med skiten ändå? ja.

Man kan gå vidare även om man inte kunnat förlåta.

Förlåtelse är egentligen bara ett sätt att lindra skuldkänslorna hos motparten, varför ska jag göra det?

Hur ska jag kunna förlåta att mitt liv blev förstört, att mina barns liv förstördes och makens. men det är en annan historia.

Vi bär våra sår inom oss. Oavsett om vi väljer att förlåta eller inte så brister de ibland och orsakar en blödning och en ny sårskorpa. I bland blir det till en varhärd, den måste förhindras det är allas ansvar.

Kan man älska sin nästa å ändå inte förlåta dennes fruktansvärda handlingar, ja. Vill jag se modern till det barn jag mördat säga till mig du är förlåten, för det oförlåtbara? nej tack. Det är hyckleri.

Den som mist någon i en våldsam handling kommer sakna den människan resten av livet och fundera på hur det kunde blivit. Det kommer man göra oavsett. Då blir förlåt bara ett tomt ord och det ska det inte bli.

Ordet förlåt är det vackraste man kan ge någon, om hen förtjänar det. Det måste vara uppriktigt och från hela ens hjärta. Förlåt är en kärleks handling, man kan inte älska utan att det kommer från hjärtat. Förlåt förutsätter att det inte blivit någon bestående skada som inte går att reparera. Ett misstag kan förlåtas men kanske inte en berådd handling.

Men om du älskar din nästa som dig själv, på riktigt så tänker du på vad som skulle såra dig och vad du inte vill utstå och heller inte önskar din värsta ovän. Då kan man inte döda, lemlästa, tortera eller plåga någon annan. Med ett enda ord Empati.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.