jag

jag

tisdag 1 september 2015

Att rensa i röran och att hålla det man lovar.

Maken är hemförlovad. Han måste aktiveras, även mot sin vilja...
Jag har en trädgård att sköta.
Bra kombo.

Så här igen växt var rabatten mot gatan, vackert såklart men dags att rycka upp och för nya


Bort med nävorna och där under låg alla lökar och bara väntade på att se dagens ljus, de har inte blommat på 5 år. Stenpartiet jag byggde första våren i vårt hus 2003 av sprängstenen som låg i alla rabatter kom fram under alla flocknävor.

Här har jag bytt ut stor flocknäva som blommar i vitt mot liten flocknäva som blommar i rosa.
Tujorna är uppstammade för att ge mer ljus i den bakre delen av rabatten.

Här växte aklejor som jag skall ge bort.
 
Rabatten bredvid garageinfarten fick sig också en duvning. Här har vi rensat bort flocknävan (den kommer åter då jag inte rensat så hårt) stammat upp tujorna här också. Grävt upp aklejor som skall till Brevens. Passade på att ta bort den fläckiga lungörten som får mjöldagg här. Längs båda rabatterna har jag planterat massor av nya lökar.
 
Vi har också börjat föryngra buskarna i trädgården. Tyvärr blir det ganska stora ingrepp då jag varit för feg för att ta bort grenar tidigare. Här boll olvonet som fått två grenar bort tagna.
Vid entrén har vi tagit bort student nejlikan (den gav vi bort) och där får det i fortsättningen bli annueller, dvs petunia mm Här sattes också nya lökar.

Vi kämpar just nu med att få upp en envis jasminbuske, som varken doftar eller blommar, men den är alltid svart av löss.
Istället har vi satt lite nya träd och buskar som Erik dragit upp från kottar och frön.
Denna klätterbenved hittade jag i rabatten nu får den se dagens ljus.
 Här nedan en valnöt lite blek men det beror på att den stått i skuggan
 Å här har vi ett koreatry som jag hoppas att den överlever. Finns ett träd på skolgården som är helt fantastiskt.




Blommorna är vita och liknar kaprifolens. Stammen är randig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.