jag

jag

lördag 24 maj 2014

Modebilder förr och nu.

På 80-talet när jag var ung, såg modebilder och ikoner annorlunda ut.
Jag förstår att tiden måste ha sin gång, men varför måste bilder bli så konstnärliga att de är obegripliga?

Jag har en klippbok med bilder från då, de flesta är tagna ur Damernas värld , Elle och Femina.

Jag tänker dela med mig av bilder från då men också från de senaste numren av ovan nämnda tidningar.

Vi börjar i min klippbok.
Det här var ett helt modereportage om folklore, jag älskar folklore i den nordiska stilen. Titta på bilden, vad ser du?
För mig är bilden tydlig, kjolen är i centrum och tröjan, hatten är en kul detalj.
Modellen ler in i kameran och allt andas trevnad och jag vill ha hela kittet.
Lammullen blev modern, på den här tiden kunde man se i modetidningarna vad som var inne och sen köpa billiga kopior på Ellos, det gjorde jag. Jag köpte faktiskt cardiganen, stickade tights och en jumper men i blått.
Bilden andas lugn och ro, jag tog till mig den med en gång.
Här är en bild från tidningen Damernas värld nr 6 2014. sid 147 fotograf Fredrik Wannerstedt. Jag gillar den här bilden, den är också fullt förståelig, man ser vad som är till salu, så att säga.
samma tidning som ovan men sidan139 foto Oscar Falk.
Det speglar sig lite när jag fotar, men det går att se vad som skall visas, modellen ser normal ut och jag kan identifiera mig med hela modereportaget. Vissa kläder väcker ha-känsla.
Bilden från Femina nr 6 2014 sid 53. Foto Helené Linsjö.
Hela reportaget är fantastiskt finstämt och man ser trevliga bilder och vackra kläder som framhävs på bästa sätt.
De här tre bilderna är likvärdiga med det jag minns från 80-talet. glada, nöjda modeller eller i vart fall neutrala. Kläderna är i centrum, vilket de ju också bör vara.

 DV samma nr som ovan sid 125 fotograf Dennis Stenild.
Vad är det som skall säljas här? En resa med minibuss? Modellen ser dryg ut och bilden är rörig.
samma tidning DV sid 113 foto Rickhard Aronsson/Agneta Bauer.
Jag ser inte vad som är till salu, jag tycker bilden är ett brunt sammelsurium.
Modellen ser dryg ut och tittar inte in i kameran vilket ger ett opålitligt intryck. Hela reportaget är en katastrof i mina ögon.
Första tanken är vad har hon snott som hon har i väskan?

Fler katastrofer.
 Bilden är från Elle samma nr som tidigare nämnts, sid 137 foto Arthur Elgort. Jag förstår att reportaget skall verka kul och syfta på Spindelmannen eller nått. men det  blir mer begripligt som serie än som mode reportage.
Man ser inte kläderna ordentligt, Modellen ser dryg ut.
Längre fram i samma nummer blir det bara värre.

Bilderna över är från Elle. samma nummer som tidigare, sid139 och 142.
Foto Boe Marion. Trumpen modell, konstiga bilder, fel bakgrund.
Bilderna är så konstnärliga att  kläderna försvinner. Vad skall jag förmodas lockas till köp av?
 
Så långt mode reportage.
Nu några reklam bilder.
 Bilden från Elle. nr 6 sid 49. Varför skall jag köpa något som en så sur och dryg modell gör reklam för?
Vad har människan på sig?

Nästa bild är från  Femina nr 6 sid 46 reklam för Smarteyes.
Ja man missar ju inte glasögonen, men varför putar modellen med läpparna? Hon ser ut som en utarbetad 45 åring som döljer påsarna under ögonen med solglasen. Det här är inget jag identifierar mig med. Så några glasögon därifrån blir det inte tal om.

Frågan är, varför kan inte modellerna ha ett tillgängligt uttryck i ansiktet?
Varför försvinner kläderna på bilderna till förmån för det konstnärliga, men det är väl ändå kläderna man förmodas sälja in?

Varför ser modeller i reklamen så dryga och sura ut, vem appellerar det till?
I bland säger man att modet speglar samtiden.
Så en sammanfattning av samtiden är att vi nu mera är dryga  lite korkade och vi ser ner på andra. Ja det kanske är resultatet av jag- samhället vi började skapa på 80-talet.
Jag minns ord som förverkliga mig själv, vilket i praktiken betydde jag skiter i min man, mina barn och mina gamla föräldrar för att göra karriär eller det jag själv vill. Om det inte passar kan man ju alltid ta ut skilsmässa från rubbet.
Jag istället för ett vi. Så modellerna speglar kanske oss.
Om vi då börjar med att göra vackra bilder igen, bilder i harmoni blir vi då mer mänskliga?













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.