jag

jag

torsdag 8 augusti 2013

En hel dag i Östergötland

Vi började gårdagen i Fornåsa hos världens bästa Lotta. Fornåsa har en gigantisk loppis som jag varmt kan rekommendera.
Sen åkte vi till kyrkogården och satte blommor på Maria Herlins grav.
Motala kyrkogård är en otroligt vacker och rofylld plats.
Vi käkade hos Miros på Maxi och fortsatte sen mot Askersund.
Vägen är jätte vacker bitvis, men den glädjen förstördes delvis av att den finaste vägsträckan just nu håller på att göras om, som allt...

Nästan framme i Askersund ligger Vättern väveriet. de har en hemsida..  http://www.vatternsvaveri.se/
Det är ett väldigt litet fint väveri som drivs av två damer. Vi var fattiga den här dagen så det blev inga affärer där, men jag tänker återkomma!
Vi fick en rundtur bland de gamla vävstolarna som fortfarande används en är nästan 100 år gammal.

Två personer sköter alltså hela rulljansen!  Nedan reder man garnet till väven.

Stort sortiment finns att beskåda, allt från stora dräll dukar till små brödkorgs dukar och löpare.
Jag var här för ca 20 år sedan och sen dess har färger och mönster utökats. Många mönster är hundra år gamla , andra är nya.  Om du har vägarna förbi så tycker jag du skall stanna till, om du inte har vägen förbi tycker jag du skall åka ändå. 
För jag tycker inte ett hem är ombonat utan duk på bordet!

För den som är sugen på att väva dukar själv finns naturligtvis garn att köpa av bästa kvalité.
Efter en timme gick färden vidare till Askersund, på väg dit passerade vi Stjernsundsslott, något vi dock inte besökte idag, även om det är en pärla!
Vi stannade istället i Askersund och åt glass på snäckbåten som faktiskt heter Oden...
Glassen görs förövrigt i Hjortkvarn!
Efter intagen glass tog barnen en promenad vid Vätterns strand.


En stämningsfull avslutning på en mycket trevlig dag.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.