jag

jag

lördag 20 april 2013

Trädgårdsresan fortsätter.

Om man inte har något att göra, om man inte vet hur man skall slå ihjäl sin tid, skaffa trädgård.
En trädgård blir aldrig färdig.
Man sågar ner några träd och man sätter några nya.
Man gräver upp några blommor och så köper man andra.

Eller så ändrar man inriktning.
Och det är det jag nu gör.
Jag har insett att det går åt fruktansvärda mängder saft i den här familjen.

Jag köpte saft på affären och råkade läsa innehållet.
Men herre gud det finns ju inga bär i saften!
Tittade på dunken maken köpt, dryck av saft karaktär stod det, i den fanns inte en enda apelsin.

Så förra sommaren kokade jag blåbärssaft, rabarbersaft och vinbärssaft.
Tyvärr räckte det inte långt alls.


Nu skall jag göra något åt det.
Jag har köpt, krusbär Hinonmäki gul och röd.






Jag har köpt röda vinbär och vita.
Ska köpa svarta också.
Jag har köpt Elmblitz oxalsyre fria rabarber.

Och så har jag köpt Josta bär som är en korsning mellan krusbär och vinbär.

Nu börjar min resa som bär odlare.
Jag fick i höstas några hallonplantor av en vän (C.J) De är planterade enligt konstens alla regler.
Funkar det blir det helt klart fler.
Sen sist har jag också anlagt en kompost för trädgårdsavfall, det skall bli en riktig också.
Ja här skall buskarna planteras bredvid den gamla rabarbern vi hittade i en kruka i skräphörnan när vi flyttade in

Jag började också så smått odla grönsaker ifjol.
Då blev det mest gurka, sallat och morötter.
I år utökas allt med potatis, majs, tomater, jordmandel, lök  och kålrot.
Här är majsen redan halvmeterhög (nästan) i köksfönstret.
Tomaterna är satta och på godväg.

I morgon skall jag så gurka.
Jag önskar mig en fläder eller två.
Jag önskar mig ett plommon, surkörsbär och sötakörsbär.
Helst ville jag ha två äppleträd, men det går inte.
När skolungarna går förbi slänger de fallfrukten på fasaden och så börjar den ruttna.
Vi hade ett äppelträd men fick be en väns man såga ner det.

Jag vill ha en trädgård men rosor av gammalbuskros typ, pioner och riddarsporrar.
Jag vill ha en katsura, en bollpil och en ornäsbjörk. Jag vill ha ett mandelträd på framsidan och en asklönn.

Vi får se vad som får plats och vad pengapungen har råd med.

Vi ses kanske i trädgården om du går förbi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.