jag

jag

måndag 21 januari 2013

Centern eller när några slutade tänka

FRI INVANDRING

Nu har centern drabbats av härdsmälta en våning upp.
Det blir så när man inte tänker ända fram, tänker färdigt.
Jag är inte rasist, jag gillar mina ny svenska vänner.
Fast så ny svenska är de inte, flera av dem har bott här väldigt länge, längre än jag har bott i mitt hus i Odensbacken.
Jag kallar mig inte ny inflyttad längre.
Fri invandring, vad behövs för att det skulle fungera?
Då måste vi ställa oss några frågor.
Vad är Sverige och vilka är vi?
Vi är ett mycket litet glest befolkat land i Europa.
Vi har (fortfarande tror jag) världens mest utbyggda socialförsäkringssystem.
Men notera att ordet försäkring står i mitten.

Vad är en försäkring?
Det är ett trygghetspaket man betalar för.
Vi betalar vår trygghetsförsäkring genom skatten.Alla betalar lite regelbundet, så att de som behöver ta ut från försäkringen kan göra det.
Via skatten betalar vi till sjukförsäkringen, arbetslöshetsförsäkringen, socialförsäkringen, pensionsförsäkringen.
Via skatten betalar vi också för sjukvård, äldreomsorg, barnomsorg, räddningstjänst, infrastruktur mm.
Ponera att grannens hus brinner, han har ingen försäkring han har nyss byggt sitt fina hus. Skulle du då låta din försäkring betala hans brand?
Ja det kan man göra om det är den enda grannen man har. Men du kan ju inte betala alls olyckor på hela gatan.
Då har du ingen försäkring när ditt hus brinner.

Vidare är vi ett kristet land.
Vi kan inte utplåna oss själva för att alla andra världsreligioner skall trivas här.Jag anser att de får ta seden dit de kommer.
Frågan är skulle Irak fundera på att sluta ha fredagsbön för att vi svenskar i landet känner os kränkta av ropen från minareterna?
Nej jag tror inte ens de överväger det.
Vi svenskar, nya som gamla måste stå uppför det som är just svenskt.
Vi i Sverige har firat skolavslutning i kyrkan sen urminnes tider, vi har haft pepparkaksgubbar i luciatågen lika länge.
Vem fan, rent ut sagt, ser en afrikan i en pepparkaksgubbe?
Degen är brun därför att den innehåller kryddor.
Liksom vitlöken är vit.
Ingen kommer ju på att vitlöken inte skall säljas för att den är vit.
Vi säger vit jul, tomten jag vill ha en vit jul….

Det finns massor av ord som antyder färger men det har inget att göra med nationaliteter eller hudfärg.När man tror det har man hjärnsläpp och bör sluta sitt jobb.
Rasism handlar inte om skolavslutningar i kyrkor, pepparkaksgubbar och nationalsånger.
Vill man bli en ny svensk får man finna sig i att vi sjunger nationalsången i skolan.
De som kommer hit har ju valt vårt land.

Jag kan inte tänka mig att de vill få oss att utplåna oss själva.
Vi har också fred här, jämlikhet mellan könen (nåja nästan) fri religions utövning och fri sexualitet dvs, vi slår inge ihjäl dem som inte är heterosexuella.
Alla har en fri vilja och vi har pressfrihet.
Man kan faktiskt inte blogga i alla världens länder om vad som helst, utan att riskera livet.

Nackdelen med oss svenskar är att vi internationellt tror att vi är ett land i USA:s storlek och att vi är bäst. Men hemma vid tror vi alla andra är bättre.
Så vad skulle fri invandring göra med svenskarna och Sverige?För det första skulle hela socialförsäkringssystemet kollapsa.
Liksom sjukvården, arbetsmarknaden och bostadsmarknaden.
Idag tar vi emot 50 000 invandrare om året.
Bostäder har vi, men vi har inga jobb.
Redan idag växer många invandrarbarn upp i getton, utan en chans att komma in i den svenska kulturen och dess välfärd.
De får titta på köpfesten som pågår och deras föräldrar får det allt sämre ekonomiskt, precis som alla fattigsvenskar.
Så om vi skall ha fri invandring måste vi riva hela socialförsäkringssystemet.
Vilket innebär att vi kan sluta betala höga skatter.
Vi får göra om samhällsstrukturen såtillvida att sjukvården mm (se ovan) inte längre kan vara skattesubventionerad.

Och jag tror det är dit centern vill komma.
Ett låg skatteland som USA, där de som har råd kan betala för det skydd vi idag har. Det gynnar de rika på bekostnad av de fattiga, de sjuka och ny svenskarna.
 
Ett land kan bara vara öppet om det inte är annorlunda mot övriga världen.
Jag tror inte ens Eu är för fri invandring.
Då kollapsar hela EU.
Plötsligt är Sverige inte längre ett välfärdsland, vi blir en belastning.
Vår arbetslöshet rakar i höjden.
Vårt skolsystem kollapsar då vi inte kan hjälpa och ta hand om de elever som har det svårt med inlärningen idag.
Hur skall vi kunna ta emot hundratusentals barn som inte kan läsa på sitt hemspråk, som kanske aldrig gått i skolan?
Vissa skolor kommer ha arabiska/ryska/rumänska/ swahili/ som första språk, vem skall då undervisa dem?

I dag är det så illa redan(!) I Sverige att skötsamma ny svenskar väljer att ha tre fyra jobb för att kunna köpa sig bort från getton där massinvandringen lett till kriminalitet och våld.


Detta är människor som vill något med sitt nya liv.
Som uppskattar trygghet och åsiktsfrihet.
Vart skall de ta vägen sen?
För det skall vi ha klart för oss att blir det fri invandring hit så kommer det kanske upp emot en miljon människor ganska omgående.
Alla kommer inte ha arabiska som modersmål utan vi kommer att få en mångkulturell invandring från världens alla hörn.
Det är inget fel i det!Men vi i lilla Sverige är inte rustade för att ta emot en sån våg.
Jag tror nog att när hela skutan gått i kav så lugnar flyktingströmmen ner sig och vi får kanske se en våg av Svenskar som flyttar till våra nordiska grannländer och en hel del ny svenskar också.

Jag är för ett mångkulturellt samhälle/Sverige, men inte på bekostnad av våra svenska traditioner och vår nationalitet.
Vi är svenskar och de som kommer hit får förmodas, vill bli just svenskar, annars kunde de ju utvandrat till något annat land.
De valde oss!
Jag är stolt över det, inte oroad.
Jag anser dock att om vi skall ta emot dem skall vi också kunna välkomna dem, ge den en chans till ett nytt liv, ett liv de drömde om när de kom.
Jag vill ge dem en bra skola, ett gott boende, ett arbete eller en utbildning och lugn och ro!
För när en grupp människor kommer in i slutna grupper/miljöer blir det, ett vi och dom.
När den ena gruppen uppfattar den andra som ett hot blidas främlingsförgäntlighet.
Det var ju det dom flydde från!
Jag vill kunna sitta på en skolavslutning tillsammans med mina nya grannar, om inte annat får vi sjunga “fader Abraham.. Fyra söner hade Abraham” han är nämligen stamfader till de tre världsreligionerna, kristendom, judendom och islam. Kristendomen bygger i sin tur på Hinduismen och buddismen.

Vill man så har vi alla något gemensamt, jag tycker vi bygger på det istället för olikheterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.